Varför e-handel? Några webbstrategiska tankar

Varför e-handel? Några webbstrategiska tankar

21 januari 2011

I vår artikel webbstrategi för e-handel målar vi upp en värld av utmaningar och svårigeheter som öppnas för den som tänker börja med e-handel. För att balansera något kommer här några fördelar med e-handel som andra säljkanaler har svårt att matcha.

- Ger möjlighet att öka försäljniningsvolymen
- En kanal för marknadsföring
- Saknar geografiska begränsningar
- Alltid öppet
- Du kan nå nya kundsegment
- Möjlighet att stärka ditt varumärke / produktmärken
- Kanal för service
- Minska kostnader i fråga om butikshyra olikn.
- Ökad möjlighet att förstå kunderna genom webbanalys
- Multikanalförsäljning enklare på nätet

Skulle tro att denna lista ger övertygande argument för de flesta som bedriver handel att också överväga försäljning på nätet.

Ytterligare något tips om hur du kan lyckas med din webbstrategi för e-handel kan vara att också väga in Long tail-försäljning, och inte bara sikta på volymprodukter. Att dessutom göra kundservice till ett medvetet konkurrensvapen kan ofta vara mycket effektivt.

Men som sagts tidigare, e-handel lyckas inte utan vidare, till en början krävs att man gör en analys och tar fram en webbstrategi, gör det!

Taggar: Webbstrategi
Publicerat: 20 januari 2011

Liknande blogginlägg

  • Sista steget - kassa och betaltjänster

    Mycket ansträngning läggs på att hitta nya kunder och få de intresserade av produkterna i e-handeln. Tänk att kunden hittar till sajten, välja sina produkter men kassan får hen att lämna sidan - det skulle vara otroligt tråkigt. Tyvärr är det ett scenario som är alltför [...]

  • Responsiv webdesign

    Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

  • Webbtrender 2016 – 5 tips som hjälper dig ligga i framkant!

    Inför ett nytt år är det alltid spännande att fundera över vilka trender som kommer dominera och påverka. Baserat på vad vi märker bland våra egna kunder och när vi tar en titt både i Sverige och USA så har vi här satt ihop en lista på webbtrender som vi menar har [...]

  • Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!

    Senaste månaderna har vikten av att ha en digital strategi aktualiserats. Google kör en öppen kurs inom digital strategi på flera orter och i media kan man läsa om hur man blir omkörd och frånåkt om man inte har en digital strategi. Undersökningar talar om att 40 - 50% av alla företag saknar [...]

  • Webbtrender 2017 - Fem trender som hjälper dig lyckas på nätet!

    På Argonova har vi skrivit blogginlägg varje årsskifte sedan 2010 och vi märker hur vissa trender fortsätter vara riktigt heta år efter år samtidigt som nya fenomen fortsätter bryta mark. Den viktigaste faktorn kanske ändå är att det som varit trender för några få [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy