Varför vi inte gör en Pitch för att få en order

Varför vi inte gör en Pitch för att få en order

20 mars 2014

Pitching innebär att en potentiell klient skickar ut ett designuppdrag till flera designers eller designbyråer, vilka utan betalning ska ta fram designförslag till beställaren, varefter denne väljer det förslag som faller bäst i smaken; och sedan får förhoppningsvis producenten betalt.

Utövandet av pitching är något som funnits i design-branschen i många år, och många tar detta arbetssätt för givet. Det är inte så konstigt, eftersom det finns vissa kortsiktiga fördelar – framförallt för klienten – med en pitch.

Fördelarna är t.ex. att unga oetablerade designers eller t.o.m. amatörer kan ha en möjlighet att visa sina förmågor i förhoppning om att kamma hem ett projekt. En pitch kan i en del fall maskeras som en designtävling. Beställaren i sin tur kan få se flera förslag på en design, och välja den som faller bäst i smaken.

Pitch med problem

Det finns flera allvarliga problem med att arbeta på detta sätt. Det underminerar hela synen på design-branschen som en legitim profession. Är en designers arbetstimmar – verkliga pengar – mindre värda än de i andra branscher?

Skulle du t.ex. förvänta att en städfirma skulle komma till dig, med förutsättningen att om du gillar slutreslutatet så kanske de får betalt för nedlagd tid? Eller att en snickare bygger en trappa i ditt hem, men denne får endast betalt om du gillar hur trappan ser ut? Om du inte gillar trappan kan ju snickaren åtminstone ta ett foto av den och ha som referens, eller hur?



Självklart förstår du att de aldrig skulle ställa upp under sådana förutsättningar. Men varför skulle då fem designers lägga ner flera timmar var – för att sedan fyra av dem inte ska få någon ersättning för det? Den lönen blir ingen mätt på.

Blir en pitchad design verkligen det bästa för dina affärer?

Ett annat problem med en pitch är att det sällan eller aldrig ingår någon förstudie eller ordentlig kommunikation mellan beställare och leverantör. Ansvaret att välja den bästa designen hamnar hos beställaren, och dennes personliga smak, även om designen kanske inte är den bästa ur affärsmässig och kommunikativ synpunkt.  

Är det inte bättre det ansvaret läggs på en designer med rätt utbildning och med förutsättningar att producera en design som inte enbart är "snygg" enligt beställaren, utan som kommunicerar rätt saker och fungerar för målgruppen på bästa sätt?

Hur kan man hitta rätt designer?

För att hitta rätt leverantör kan man undersöka vilka projekt designern eller designfirman gjort förut, och vad deras kunder har tyckt om samarbetet och resulatet. Och ställ dig frågan: har de ett arbetssätt som jag känner mig trygg med?

Argonova har flera kunder som rönt stora framgångar, och som återkommit med nya uppdrag. Det är lojalitet, trygghet och ett långsiktigt samarbete som ingen pitch kan ersätta. Vi känner ett stort ansvar för våra projekt och har gott självförtroende för att vi kan leverera ett resultat som inte vara våran klient kommer att tycka är snygg – utan som dessutom levererar affärsnytta. Vår nöjd-kund-garanti för logotyp-beställningar är ett bevis på detta.

Därför gör vi inte en pitch för att få en order.

Taggar: Argonova
Publicerat: 20 mars 2014

Liknande blogginlägg

  • Webben viktig för nyföretagare!

    Som webbyrå möter vi en hel del nyföretagare som håller på att starta eget företag. Ofta är man tidigt ute och vill höra om priser, en del har hittat vårt erbjudande till nyföretagare där vi har två paket i olika storlekar innehållande Logotyp + Grafisk profil + Trycksaker + [...]

  • Vilket CMS ska man välja?

    En vanlig kundfråga för oss som webbyrå är vilket publiceringsverktyg (CMS) man ska välja? Svaret är dock inte så enkelt att ge. Vi jobbar med ett publiceringsverktyg för våra kunder på hemsida och e-handel och det kan vi varmt rekommendera för det är användarvänligt [...]

  • Låt oss guida dig!

    Under sommaren har vi uppdaterat och snyggat till våra populära guider – hemsidesguiden, logotypguiden samt e-handelsguiden. Vi har även kompletterat med två nya guider, en för dig som vill veta mer om SEO (sökmotoroptimering) och en för dig som behöver råd vid val av betallösning i din [...]

  • Hur köpa mobil e-handel med rätt funktioner?

    Just nu är det en tydlig trend där många satsar på mobil e-handel med responsiv webbdesign, men hur tar man beslut om lämplig leverantör? I det här inlägget ger vi några synpunkter från vår horisont. Olika webbyråer har olika affärsidé när det gäller e-handel. [...]

  • Webbtrender 2016 – 5 tips som hjälper dig ligga i framkant!

    Inför ett nytt år är det alltid spännande att fundera över vilka trender som kommer dominera och påverka. Baserat på vad vi märker bland våra egna kunder och när vi tar en titt både i Sverige och USA så har vi här satt ihop en lista på webbtrender som vi menar har [...]

  • Webbtrender 2017 - Fem trender som hjälper dig lyckas på nätet!

    På Argonova har vi skrivit blogginlägg varje årsskifte sedan 2010 och vi märker hur vissa trender fortsätter vara riktigt heta år efter år samtidigt som nya fenomen fortsätter bryta mark. Den viktigaste faktorn kanske ändå är att det som varit trender för några få [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy