Vilket CMS ska man välja?

Vilket CMS ska man välja?

26 maj 2010

En vanlig kundfråga för oss som webbyrå är vilket publiceringsverktyg (CMS) man ska välja?

Svaret är dock inte så enkelt att ge.

Vi jobbar med ett publiceringsverktyg för våra kunder på hemsida och e-handel och det kan vi varmt rekommendera för det är användarvänligt där bara de moduler som behövs finns med i installationen.

För de som så önskar jobbar vi även med wordpress, joomla, magento osv. Dock har vi märkt att vi får en mycket större flexibilitet med vårt webbsystem, framförallt när det gäller vilka moduler som behövs, men även att det är sökmotorvänligt.

Ibland hör man argumentet att man ska undvika egenutvecklade CMS, då de inte har någon framtid. Det ligger givetvis något i det men å andra sidan så verkar medellivslängden på en hemsida fortfarande inte överstiga 3 – 4 år. Därmed är inte argumentet direkt avgörande, det är få publiceringsverktyg som är framtidssäkra. Detta argument måste givetvis vägas mot livslängdskostnad.

På vår hemsida har vi mer info om vårt Publiceringsverktyg (CMS), där visar vi tydligt att vi har ett konkurrenskraftigt alternativ. Många värdesätter att vi inte har några licenskostnader på de hemsidor vi publicerar.

Taggar: Argonova, Hemsida, CMS, Webdesign
Publicerat: 26 maj 2010

<< Läs föregående    |    Läs nästa >>

Liknande blogginlägg

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • ABC för webbpublicering - Best practices så andra läser det du skriver

    I detta blogginlägg tar vi upp sex områden som man bör kvalitetssäkra när man jobbar med webbpublicering. Är väl inte en komplett genomgång, men ändå en sammanställning av best practices för god läsbarhet och bra textlayout. Med mer än 10 år i branschen är det [...]

  • 4 år med responsiv webbdesign - Vilka är designtrenderna 2017?

    Runt 2013 – 2014 kom det breda genomslaget där anpassning av webbdesign för mobila enheter blev standard i alla webbprojekt med nya begrepp som flat-design och mobile first. Men nu är det 2017 och en bra fråga är vad som hänt på designområdet under dessa år och vad som är starka trender [...]

  • Responsiv webdesign

    Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy