Webbstrategi med Twitter och LinkedIn!

Webbstrategi med Twitter och LinkedIn!

1 juli 2014

Är sociala medier en del av din strategi för webben? Inte? Då ska du definitivt se till att läsa vidare. Om du svarade ja på frågan kan vi gratulera dig – du är på helt rätt väg!

Fler och fler företag använder sociala medier som en av många kanaler för att kommunicera. Hur de används beror förstås på varför de används. Kanske handlar det om att vilja ha bra koll på den egna branschen, få bättre kontakt med kunderna eller låta sociala medier agera som kundtjänst. Hur ditt företag än använder, eller kanske än så länge endast tänker använda sociala medier så har du stor nytta av att koppla ihop din strategi för webben med tänket kring sociala medier.

De flesta har bra koll på Facebook. Vi glömmer Facebook för en stund och tittar istället på hur du kan använda Twitter och LinkedIn för att få en vassare webbstrategi.

Få koll på de mest vanliga sociala medierna

1. Trädet med många grenar. Om du ser din webbsida som stammen på ett träd så blir sociala medier grenarna som får trädet att blir stort. När du gör ett inlägg på Twitter, vilket kan gå på några sekunder, ser du till att ta med en länk till någon del av din hemsida så att det blir lätt för läsaren att klicka sig vidare. På LinkedIn kan du lägga in företagets logga, länka till webbsidan i beskrivningen av din tjänst och uppdatera profilen med nyheter från webben.

2. Samla reaktioner. För varje del av din hemsida, oavsett om det är en statisk sida med företagsinformation eller en blogg på startsidan, är det möjligt att koppla på en del där besökaren kan tipsa om innehållet till olika sociala forum. Med ”knappar” för Twitter och LinkedIn under varje textblock är chanserna stora att läsaren delar din sida, som på så vis får större spridning.

3. Tänk båda vägarna. Har du uppdaterat webbens startsida med ett inlägg om att ni söker nya medarbetare lägger du förstås ut en länk till din webb på LinkedIn. Och har du gjort ett inlägg på Twitter om något som händer i din bransch funderar du över om detta kan vara något att visa upp på din webb. Se till att alla de kanaler du använder för att kommunicera med din omvärld – sociala medier, annonser, webb, nyhetsbrev, eller vad det nu kan vara – kompletterar och stöttar varandra.

4. Visa vad som händer. Alla gillar vi att läsa webbsidor där det händer mycket. Det gillar förresten även Google, som placerar sidor med många uppdateringar och länkar högre i upp träfflistan. Kanske finns inte riktigt tiden att uppdatera startsidan med nyheter och tips flera gånger i veckan. Då kan en side-bar på sidan som innehåller ditt Twitterflöde vara ett väldigt bra sätt att visa för dina besökare att du är aktiv i din bransch och tar del av debatten – helt enkelt har koll på läget.


"Vår gästbloggare Jenny Sörling driver S kommunikation. Jennys devis är att kommunikation inte handlar om att nå ut – utan om att nå in. Genom att se och använda kommunikation som ett strategiskt verkyg kan såväl resultat som organisationer och människor utvecklas.”



Taggar: Facebook
Publicerat: 1 juli 2014

Liknande blogginlägg

  • Använd dig av sociala medier i din e-handel

    Har du ett företag, så har du kunder. Har du någon personlig relation till dem? Svarar du ja, har du förstått nyttan av sociala medier. Svarade du istället nej, kanske det är dags att börja fundera på om det kan vara något för dig? Det är enorm styrka att kunna marknadsföra sig [...]

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • En Digital Strategi – Skapar värde för mindre verksamheter.

    Mycket skrivs och pratas om digitala strategier och hur man lyckas på webben. Det som hörs och syns gäller oftast för större verksamheter med en omfattande budget för marknadsföring. Men i det här inlägget vill vi berätta lite om hur man kan skapa en digital strategi för mindre verksamheter [...]

  • Sociala medier – Bra marknadsföring som stärker ditt varumärke

    Majoriteten av befolkningen världen över är aktiv i något socialt media. Fyra av fem svenskar använder sociala medier. Man vill vara där sina kunder är och därför vill säkert även du, precis som dina kunder, vara aktiv i sociala medier. Genom att vara aktiv i sociala medier når du ut [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy