Är sociala medier en del av din strategi för webben? Inte? Då ska du definitivt se till att läsa vidare. Om du svarade ja på frågan kan vi gratulera dig – du är på helt rätt väg!

Fler och fler företag använder sociala medier som en av många kanaler för att kommunicera. Hur de används beror förstås på varför de används. Kanske handlar det om att vilja ha bra koll på den egna branschen, få bättre kontakt med kunderna eller låta sociala medier agera som kundtjänst. Hur ditt företag än använder, eller kanske än så länge endast tänker använda sociala medier så har du stor nytta av att koppla ihop din strategi för webben med tänket kring sociala medier.

De flesta har bra koll på Facebook. Vi glömmer Facebook för en stund och tittar istället på hur du kan använda Twitter och LinkedIn för att få en vassare webbstrategi.

Få koll på de mest vanliga sociala medierna

1. Trädet med många grenar. Om du ser din webbsida som stammen på ett träd så blir sociala medier grenarna som får trädet att blir stort. När du gör ett inlägg på Twitter, vilket kan gå på några sekunder, ser du till att ta med en länk till någon del av din hemsida så att det blir lätt för läsaren att klicka sig vidare. På LinkedIn kan du lägga in företagets logga, länka till webbsidan i beskrivningen av din tjänst och uppdatera profilen med nyheter från webben.

2. Samla reaktioner. För varje del av din hemsida, oavsett om det är en statisk sida med företagsinformation eller en blogg på startsidan, är det möjligt att koppla på en del där besökaren kan tipsa om innehållet till olika sociala forum. Med ”knappar” för Twitter och LinkedIn under varje textblock är chanserna stora att läsaren delar din sida, som på så vis får större spridning.

3. Tänk båda vägarna. Har du uppdaterat webbens startsida med ett inlägg om att ni söker nya medarbetare lägger du förstås ut en länk till din webb på LinkedIn. Och har du gjort ett inlägg på Twitter om något som händer i din bransch funderar du över om detta kan vara något att visa upp på din webb. Se till att alla de kanaler du använder för att kommunicera med din omvärld – sociala medier, annonser, webb, nyhetsbrev, eller vad det nu kan vara – kompletterar och stöttar varandra.

4. Visa vad som händer. Alla gillar vi att läsa webbsidor där det händer mycket. Det gillar förresten även Google, som placerar sidor med många uppdateringar och länkar högre i upp träfflistan. Kanske finns inte riktigt tiden att uppdatera startsidan med nyheter och tips flera gånger i veckan. Då kan en side-bar på sidan som innehåller ditt Twitterflöde vara ett väldigt bra sätt att visa för dina besökare att du är aktiv i din bransch och tar del av debatten – helt enkelt har koll på läget.


"Vår gästbloggare Jenny Sörling driver S kommunikation. Jennys devis är att kommunikation inte handlar om att nå ut – utan om att nå in. Genom att se och använda kommunikation som ett strategiskt verkyg kan såväl resultat som organisationer och människor utvecklas.”



Taggar: Facebook
Publicerat: 1 juli 2014