Inför ett nytt år är det alltid spännande att fundera över vilka trender som kommer dominera och påverka. Baserat på vad vi märker bland våra egna kunder och när vi tar en titt både i Sverige och USA så har vi här satt ihop en lista på webbtrender som vi menar har betydelse för 2016. Eftersom vårt eget kundfokus är mindre och medelstora företag, så ligger också trendspaningen inom det området.

Våra Topp-5 webbtrender för 2016 och hur du kan utnyttja trenderna till din fördel

  1. B2B företag inser mer och mer hur webben är affärskritisk. Vad det handlar om här är dels hur betydelsen av webben ökat för nykundsanskaffningen och dels hur orderläggning flyttar ut på webben för hantering av orders från avtalskunder och återförsäljare.
    Tips:
    - För alla som arbetar med nykundsförsäljning mot företag så är det enkla tipset att vara extra vaken för vad dina tuffaste konkurrenterna jobbar med just nu. Du kommer inte vilja stå kvar på perrongen när tåget går.

  1. Content is King sa man redan för 10 år sedan på webben, men nu mer än någonsin handlar det om att tillhandahålla intressant innehåll, både för sökmotorerna och för besökarna.
    Tips:
    - Säkerställ att du har ett levande och fylligt innehåll på din sajt som tillför dina besökare ett värde.
    - Du vet väl: hittar man inte informationen enkelt och smidigt på din sajt, går man snart vidare till konkurrentens. 

  1. Epostmarknadsföring har fått en renässans samtidigt som spamfilter ständig förbättras och oönskade mail stoppas.
    Tips:
    - Säkerställ en lockande ämnesrad, vilket är avgörande om man ska öppna mailet och läsa innehållet.
    - Kom också ihåg att runt 2/3-delar öppnas på en mobilenhet, den är ju alltid påslagen. Så gör dina utskick när målgruppen är mottaglig, och säkerställ att det går att läsa mobilt. 

  1. Visuellt ligger Video & Infographics i tiden. Vartefter som själva webbdesignen minskar i betydelse ökar kravet på förstklassigt innehåll och det räcker inte bara med ett trevligt bildspel på startsidan.
    Tips:
    - Infographics är ett utmärkt sätt att visa mycket information i ett och samma utrymme utan att förlora i överskådlighet. Lämpar sig mycket bra att förklara komplexa samband på ett enkelt sätt. Vilket ju är enligt den gamla devisen, en bild säger mer än 1000 ord.
    - Att börja jobba med video kräver ju lite mer eftertanke, man behöver ta fram en plan men tveka inte att börja med enkla medel. 

  1. 2016 är inte bara trafikandelen betydande till mobila enheter, också besluten flyttar över till läsplatta o smartphones.
    Tips:
    - På mobila enheter är det mycket enklare att scrolla jämfört att navigera med klick i en meny, därav att onepage är så populärt, tex med enstaka sidor eller paneler som kan rullas.
    - Best practices för E-handel är ganska likartad vilket innebär att de börjar uniformeras och mer och mer likna varandra. Säkerställ användarvänlighet och bra betallösningar för mobila enheter, tex Swish.

En titt på webbtrenderna i USA

Forbes.com tar upp en del statistik inför 2016: 88% av alla B2B-företag jobbar med Content marketing. Viktigaste mätpunkten för framgångsrik innehållsmarknadsföring är mängden Leads som genereras.

En pågående diskussion är ju hur B2B ska nå ut på marknaden, direkt eller via återförsäljare. Här är trenden att återförsäljare eller större marknadsplatser ger en bättre exponering av varumärket och är det som växer snabbast just nu enligt Amit Bhaiya på huffingtonpost.com. En egen kanal med e-handel blir samtidigt ett sätt att knyta starkare lojaliteter med kunderna tex genom bra innehåll och riktade nyhetsbrev.

För B2C och konsumentorienterade verksamheter talar man ofta om Customer experience (CX) dvs användarupplevelse. Här handlar det om att öka känslan av upplevelse i en e-handel, ett viktig verktyg är att kunna anpassa innehållet till personen, tex riktade erbjudanden baserat på tidigare besök på sajten, lagda orders osv.

Men Google då…

…kanske du undrar? Argonova som jobbat med Sökmotoroptimering i över 10 år, borde det inte ingå en trendspaning när det gäller Google?

Jo här finns ju alltid en pågående utveckling och ska man peka på några faktorer att förhålla sig till kan det vara:
- Lokalt sök fortsätter växa i betydelse. Så identifiera vilka geografiska termer som är viktiga för din verksamhet.
- Uppdateringar som Hummingbird, Penguin och Panda gör att man måste bygga länkar med omsorg och kvalitet. Dessa filter/algoritmer körs löpande och med utvecklad funktionalitet.
- Var noga med svarstiden för din sajt, detta eftersom snabba svarstider på mobilt sök är en viktig kvalitetsfaktor för användarupplevelsen som rankas av Google.
- Stökigast kanske ändå är att resultatsidorna växer i omfattning med Adwords, Google Maps, Google Shopping, bildvisning osv, detta gör ju att det är svårare att synas med det egna resultatet.

Google kommer också fortsatt under överskådlig tid vara helt dominerande för all webbstrategi. Samtidigt så är det en mer komplex värld att jobba med sökordsmarknadsföring mot Google som du möter 2016.

Slutsats om webbtrender 2016

Det är ju en sak att vara trendspanare det är en annan att ta vara på dem. Eller som Hans Werthén en gång sa: ”Konsten är inte att kunna förutsäga vädret. Konsten är att ha ett paraply när det regnar.”

En av de enklaste sanningarna vad gäller webben under ett antal år är ju att det bör ingå en tydlig digital strategi eller webbstrategi för samtliga företag. Den kan vara mer eller mindre omfattande beroende på verksamhetens art och vilken målgrupp man har. Men helt säkert handlar det inte bara om att ha en hemsida för att det förväntas.

En väl framtagen webbstrategi som också genomförs kan ha en avgörande betydelse för ditt företags framgång. Vi har flera kunder inom B2B som ligger på över 80% av sin nykundsanskaffning via hemsidan. Ta en kontakt så berättar vi mer!

Publicerad av:

David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet!

Taggar: Argonova, Webbstrategi
Publicerat: 4 januari 2016