Webbtrender 2018 - 5 saker som gör din webbsida modern

Webbtrender 2018 - 5 saker som gör din webbsida modern

31 januari 2018

2018 har börjat med stormsteg och med ett nytt år kommer också nya webbtrender. Digitala medier och webbdesign dominerar mer och mer i vårt samhälle, vilket kanske inte kommer som en överraskning för de flesta. 

Något som däremot kan komma som en överraskning är hur webbdesigners klarar av att anta sig utmaningarna som kommer i samband med att skapa webbsidor som är användarvänliga, tydliga och innovativa som samtidigt är enhetlig med företagets grafiska profil och på detta även lösa att webbsidorna är anpassningsbara till alla tänkbara olika enheter och vara lika snygg oavsett var den ses. Därför har vi listat några av de sakerna du kan tänka på under 2018.  

webbtrender 2018 - webbdesign

  1. Mobilen först & SEO

2017 kunde vi se att mobilanvändningen överträffade skrivbordsanvändningen. Detta innebär då att man 2018 behöver använda mobilfunktionen på ett helt nytt sätt. Idag surfar och handlar majoriteten av befolkningen genom sin smartphone. Under första halvan av 2018 kommer Google presentera sitt nya Mobile First Index. Det innebär att Google kommer lägga större vikt vid hur mobilvänliga webbsidorna prioriteras när sidorna rankas under Googlesökningar samtidigt som det blir viktigare med snabba laddningstider.

  1. Illustrationer

För att få med ett roligt element på webbsidan kan man ha illustrationer. De bör vara personliga, skräddarsydda utifrån varumärkets ton och på så sätt skapa en lekfull bild på webbsidan. Illustrationer kan också vara väldigt kraftfulla för att få mer abstrakta begrepp till levande liv.
Även om denna trenden är perfekt för företag som är energirika och roliga, kan den också hjälpa företag som är mer allvarligt inriktade att uppmärksammas. Oavsett vad företagets varumärkesidentitet är finns det sannolikt en illustrationsstil som passar den. Några webbsidor som anammat denna trenden är Dropbox och Atlassian.

  1. Skalbar Vektor Grafik (SVG)

SVG som filformat är inte något nytt, under 2018 kan du räkna med att detta kommer ta över de traditionella bildformaten så som JPG, PNG och GIF. SVGs är vektor bilder som är uppbyggda av banor istället för av pixlar som de andra bildformaten är. Detta gör att bilderna är oerhört skalbara, men ändå kan behålla bildkvaliteten, detta gör att de inte påverkar hastigheten på webbsidan när de animeras eftersom det inte krävs några HTTP-förfrågningar. Skalbar Vektor Grafik är avgörande för användare 2018 ska få kvalitativa multimediaupplevelser, så som 360-graders vyer, 3D-bilder och cinemographs.

Pixel vs. Vektor

  1. Säkerhet på webbplatser och appar

Under 2017 har säkerhet på webbsidor och i appar blivit ett rekordstort problem. Det handlar inte bara om vanliga dataintrång utan även om utpressningsvirus som Ransomware, vilket är tusen gånger värre då filerna på din dator krypteras och du tvingas betala en ”lösensumma” för att låsa upp dem. Det är inget du vill sträva efter att få sina besökare utsatta för.

Därför är det extra viktigt att du har en säker webbplats eller app och att dina besökare kan lita på den. Webbsidor vars länk börjar med ”https” är säkra då de innehar ett SSL-certifikat, vilket indikerar att de är säkra. Ur SEO-perspektiv är det också bra att ha en säker webbsida då Google gillar dessa.

I maj träder också nya GDPR i kraft som ersätter nuvarande personuppgiftslagen. Detta är något alla företag måste förhålla sig till, därför är det viktigt att vara förberedd. Vi har skrivit om vad GDPR innebär, det kan du läsa här.

  1. Broken grid-layout

Tidigare har det varit vanligast att webbsidor är uppbyggda efter ett rutnät på ett strukturerat sätt. 2018 blir det mer och mer trendigt med brutna rutnät. Detta innebär att layouten är mer asymmetrisk och inte att linjerna går på rad. Det går tydligt att se en ökning av webbsidor som inte följer traditionella rutmönsterbaserade strukturer och detta förväntas även att öka eftersom varumärken på så sätt skapar egna unika erfarenheter som skiljer sig från varandra. Bland annat Dusko  och Intercom använder broken grid-layout på sina webbsidor.

Slutsatsen för kommande året 2018 är alltså att det händer mycket och att det finns mycket saker att tänka på när det kommer till webben. Är det något du känner att du inte har full koll på eller behöver hjälp med din nya webbsida, tveka då inte att kontakta oss så hjälper vi dig.

Taggar: Smartphone, Responsiv, Trender, SEO, Hemsida, Webdesign, Användbarhet
Publicerat: 31 januari 2018

Liknande blogginlägg

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Responsiv webdesign

    Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

  • E-handel 2018 - Vad bör man tänka på för att lyckas?

    Under 2017 ökade e-handeln med 16% jämfört med tidigare enligt en rapport från e-handelsbarometern. Om e-handeln fortsätter att öka på samma sätt som den hittills har gjort kommer e-handeln fördubblats om fem år. Idag kan man köpa allt ifrån mat till bilar på nätet och i [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Skriv för responsiv webb

    Storleken på skärmen påverkar läsarnas läsmönster och för att få texter att fungera på responsiva sidor krävs att man ännu striktare följer de rekommendationer som gäller vid traditionellt webbskrivande. Börja med det viktigaste Inled alltid dina texter med det [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy