Webbtrender inom webbstrategi 2014

Webbtrender inom webbstrategi 2014

16 januari 2014

De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt internetanvändande. Vi surfar när vi står i affären och vill jämföra priser, när vi väntar på bussen och i soffan samtidigt som vi tittar på kvällsnyheterna. Det påverkar till stor del vårt internetanvändade och de krav vi ställer på en webbplats. Nedan listar vi tre tydliga trender för webben år 2014.

Onepager

One Page-webbsidor blir allt vanligare och fler och fler företag väljer en One Page-design. OnePager är en webbplats där man inte har några undersidor. Istället sker navigationen genom att du scrollar igenom sidans olika delar. Designen är ofta av det mer kreativa slaget och informationen mer kortfattad och kärnfull. Det är inte mängden information som är viktig utan att den ska vara relevant.

För smarta mobiler och läsplattor är så kallade OnePager ofta en behaglig användarupplevelse då det är lättare att scrolla än klicka på en pekskärm. One page lösningar passar dessutom ofta bra som responsiv design.

 

Responsive Web Design

Trenden att bygga en webbplats med responsive web design (RWD) fortsätter att öka även 2014. Med en responsiv design anpassar sig sidans innehåll efter storleken på skärmen oavsett om besökaren använder mobil, surfplatta eller dator. Eftersom en stor del av den breda massan använder mobila enheter mer och mer så är det viktigt att hänga med i utvecklingen. Ur ett framtidsperspektiv är det viktigt att uppfylla alla besökares önskemål och användbarhet oavsett vilken plattform de besöker sidan via.

 

Mät & analys i fokus

Intresset för att mäta och analysera besökarnas beteende och användande blir allt större. För att lyckas med sin webbstrategi är det viktigt att mäta resultat, utvärdera sökord och hitta nya. Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att mäta och analysera besökare.

Genom att jämföra statistik från olika tidsperioder med varandra kan man få en bra bild över hur projektet utvecklats under olika perioder, månader eller år. Ett gott råd är att även gå in och titta på vilka sidor som har gett mest trafik samt vilka sidor som konverterar bra och mindre bra för att sedan kunna satsa mer på de sidor som har en hög omvandlingsfrekvens.

Utvecklingen på webben går i ett rasande tempo och för att framtidssäkra sin webbplats och inte hamna på efterkälken är det viktigt att hela tiden hänga med i förändringar och anpassa sin webbsatsning efter besökarnas behov. 


Liknande blogginlägg

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Responsiv webdesign

    Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

  • E-handel 2018 - Vad bör man tänka på för att lyckas?

    Under 2017 ökade e-handeln med 16% jämfört med tidigare enligt en rapport från e-handelsbarometern. Om e-handeln fortsätter att öka på samma sätt som den hittills har gjort kommer e-handeln fördubblats om fem år. Idag kan man köpa allt ifrån mat till bilar på nätet och i [...]

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • Skriv för responsiv webb

    Storleken på skärmen påverkar läsarnas läsmönster och för att få texter att fungera på responsiva sidor krävs att man ännu striktare följer de rekommendationer som gäller vid traditionellt webbskrivande. Börja med det viktigaste Inled alltid dina texter med det [...]

Bli kontaktad

Integritetspolicy