Bra bildmaterial – lite slit ger bra profit

Det sägs att uppemot 80 % av alla intryck vi får, kommer via synen. Då förstår vi hur viktigt det är att inte bara värdesätta professionellt utformad design och layout, men att även lägga särskild tonvikt på sidans bildmaterial. En del menar att sådan icke-verbal kommunikation är viktigare än den verbala, dvs den skrivna texten på webbsidan.

För att dra en parallell – inredningen på en restaurang kan påverka om kunderna vill äta där. Om den förmedlar rätt känsla kanske kunderna stannar för efterrätt och en extra drink. Det icke-verbala budskapet från en webbplats kan likaså få en kund att få förtroende för leverantören, eller i värsta fall lämna sidan för att leta vidare.

Utmaningen är förstås att budskapet hos bilder är i större grad subjektiv, än det skrivna ordet. En bild kan förmedla lite olika saker, beroende på vem betraktaren är, dennes bakgrund, kultur, ålder m.m. Men, med rätt förståelse av sin målgrupp och lite estetisk känsla kan man nå framgång.

För att visa hur bildmaterialet kan påverka en webbplats har vi tagit fram en påhittad sajt, där den vänstra har bra bildmaterial och den högra … mindre bra. Designen på sajten är i övrigt exakt likadan.

Låta fotografera eller använda bildbank?

Detta är en fråga som behöver övervägas. Ett antal år tillbaka var bildbanker synonymt med plastiga, tillgjorda bilder. Är det så fortfarande. Ja och nej. Bildbanker finns det gott om, och många av dem har tusentals bilder. Alla är förstås inte mästerverk. Och även de som är professionella, kanske inte alls passar den känsla som du bör förmedla.

Vissa branscher är det lätt att hitta många bra bilder till på bildbanker. Men det finns orsak att ändå överväga att anlita en professionell fotograf. Eller att själv fotografera, framförallt när det gäller löpande fotografering av produkter till sin ehandel (mer om detta lite längre ner i artikeln). Andra, mer nischade branscher, kan visa sig omöjliga att hitta bra och relevanta bilder till på bildbanker. Då kanske man måste anlita en fotograf.

Några för- och nackdelar med bildbanker respektive anlitad fotograf

Fördelar med bildbank

  • Lägre pris
  • Stort utval att arbeta med
  • Royaltyfria bilder ger större frihet
  • Bilder från olika delar av världen

Nackdelar med bildbank

  • Många klichéartade bilder
  • Andra företag kan använda samma bilder
  • Vissa branscher har begränsat urval
  • Ibland svårt att hitta exakt rätt bild

Fördelar med anlitad fotograf

  • Unika bilder
  • Personligare känsla
  • Samma genomgående bildstil
  • Nischade bilder

Nackdelar med anlitad fotograf

  • Större kostnad
  • mer begränsade bildrättigheter
  • Vanligtvis geografiska begränsningar
  • Mindre frihet att testa sig fram

Hur man väljer bilder på en bildbank

Det finns många bildbanker att välja mellan. Vårt råd är att använda en väl etablerad leverantör, som har ett stort utbud och bra sökfunktioner, exempelvis Shutterstock. Det finns även bildbanker med gratisbilder, men dessa håller vanligtvis låg kvalitet och riskerar att vara ofta använda, lätta att känna igen och förmedla en billig känsla. Undvik dem.

Sök på ord och koncept som stämmer in på bilden du önskar. Välj ut ett antal bilder som förmedlar rätt känsla. Känns bilden trovärdig för ditt företag, eller ger den intrycket av ett jätteföretag i en annan världsdel? Ibland kan en bildbanksfotograf ha tagit en hel serie bilder som håller samma bildspråk och känsla rakt igenom, vilket ger en konsekvent och harmonisk kommunikation.

Tänk på att färger går att justera så att de harmonierar med t.ex. er logotyp. Om er logotyp är blå, så kan bilen på bilden ganska enkelt göras blå – eller varför inte Photoshoppa in er logotyp på bilen? Om du själv inte bemästrar Photoshop, tveka inte att fråga din byrå om vilka möjligheter som finns.

Produktfotografering för e-handel

Om du har en ehandel och ska fotografera produktbilder, så är det viktigt att få dessa så bra som möjligt. Om produkterna är relativt små, kan det vara smart att köpa ett fotostudio-kit med belysning, stativ m.m. som gör produktfotograferingen enklare och bättre. Googla ”Photo studio kit” så kan du hitta flera lösningar som inte kostar särskilt mycket. Om du har en ny smartphone, t.ex. en iPhone 6 eller nyare, så kan du med bra belysning och en tripod ta bilder med ett professionellt resultat.

Tänk på att bilderna ska kunna visas jämte varandra i flera rader och kolumner, och därför behövs det konsekvens för att undvika ett rörigt intryck. Se till att ha samma bakgrundsfärg, t.ex. vitt eller ljusgrått, genomgående på alla bilder. Fotografera också alla produkter, om möjligt, från samma vinkel och tänkt på att ev. skugga faller likadant på alla bilder. Var också noga med att färgerna stämmer så bra som möjligt med verkligheten.

Helhetsintrycket kommer då att bli mycket mer professionellt.

Vi hoppas att den här guiden har gett dig några värdefulla tips och uppmuntran att satsa på bra bilder till din webbplats. Det är en satsning som garanterat ger återbäring.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev