Här används cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Argonovas webb. Läs mer om Cookies & Integritet.

Webbdesign & webbstrategi, Webbyrå i Borås – kunder i hela landet

FAQ - Vanliga frågor och svar

På denna sida har vi listat frågor som vi ofta får. Klicka på respektive kategori för att få fram frågorna - och därefter klicka på en fråga för att se svaret.
Är det någon information du saknar är du välkommen att kontakta oss via vårt supportformulär.

E-post

Vanliga frågor och svar om e-post.

  • Det kommer inga mail till min Outlook
  • Jag kan ta emot mail men inte skicka
  • Mina mail flaggas som spam
  • Varför har kontaktformulären upphört att fungera på vår webbplats?

    Liknande frågeställning


    - Varför behöver webbplatsen ett e-postkonto att maila med?


    Svar & bakgrund


    Under sista kvartalet 2015 har man globalt märkt att det tagits hårdare tag mot spam och andra oönskade mail, vilket tyvärr resulterat i att "helt vanliga mail" i mycket större utsträckning dessvärre flaggas som spam. Allt oftare händer det också att mailet inte levereras alls, utan går direkt tillbaka som studs. Det gäller tyvärr också mail som kommer ifrån webbplatser så som orderbekräftelser och kontaktformulär - helt enkelt all e-post är i riskzonen för att flaggas som spam i mycket större utsträckning.


    Eftersom internet faktiskt tillåter att skicka e-post utan att logga in på ett e-postkonto, så har webbplatser historiskt sett kunnat låta bli att göra det. Men i.o.m de hårdare tagen mot spam så kräver fler och fler mailleverantörer och deras spamfiltrering att avsändaren identifierar sig innan man sänder ett mail - för att på minst ett sätt bevisa att det finns en korrekt avsändare bakom ett mail. Därför behöver äldre webbplatser ofta uppgraderas för att få stödet att kunna logga in på ett e-postkonto, som om det vore en människa.


    Att logga in på en mailserver både för att hämta/läsa och skicka e-post kallas för autentisering, ett annat ord är meddelandeverifiering.


    Även om ett mail kan levereras utan att ha autentiserats så är chansen liten att det kommer fram. Och dessvärre är det också liten chans att man ens får reda på det - därav att det kan verka som att kontaktformulär med fler utskick har upphört att fungera.


    När ett mail inte kan levereras så går en s.k. studs (eng. bounce) tillbaka till avsändaren med information om varför det inte gick att leverera. Studsen är också ett mail precis som vilket annat mail som helst. Problemet är att om det inte har skett någon autentisering, så har studsen ingenstans att ta vägen eftersom avsändaren inte existerar. En ytterligare tråkig följd blir att det blir ännu svårare att få tag på orsaken till utebliven leverans.


    Lösningen är


    Ett e-postkonto som webbplatsen kan använda att autentisera utskicken med. Då kommer studsen att hamna där när det behövs. Och inte minst, chansen för leverans är på normal nivå igen i.o.m att webbplatsen identifierat sig!


    Alla webbplatser går att uppgradera med stöd för autentisering, dock kan ingreppet ta olika lång tid beroende på vad webbplatsen har för förutsättningar för ingreppet. Versioner av Aroma CMS fr.o.m 2016 har stöd för att kunna använda autentisering. Notera att du behöver bistå oss med ett e-postkonto.


    Ytterligare åtgärd


    En eventuell ytterligare åtgärd är att lägga till ett s.k. SPF-record i zonfilen för domännamnet ifråga. SPF står för Sender Policy Framework och är en slags lista över tillåtna mailleverantörer som mottagande e-postserver ibland tittar på för att avgöra om ett mail kommer ifrån en legitim avsändare.


    Skall en SPF läggas till behöver vi veta samtliga tjänster och/eller mailleverantörer ni använder för att skicka e-post, så som webhotell, gmail, nyhetsbrevtjänst och så vidare. Alla tjänster/leverantörer där er @domän.se används som avsändare behöver läggas till i SPF. Utifall man i framtiden utökar sin verksamhet med ytterligare en tjänst eller leverantör för mailen, så måste SPF uppdateras att även innehålla den nya tjänsten. Av administrativa skäl är SPF därför aningen mer komplicerad och tar olika lång tid att utreda så att den blir rätt, men ökar trovärdigheten för er domän när mail försöker levereras.

  • Min dator har gått sönder, har jag förlorat mina mail?
  • Vilka inställningar skall jag använda?
  • Hur installerar jag e-posten i iOS?
  • Hur hittar jag källkoden för ett mail i Outlook 2016?
  • Jag har tappat bort lösenordet, kan jag återå det?
  • Vad betyder olika felmeddelanden i studsar?

Aroma CMS

Vanliga frågor och svar på Aroma CMS. Svaren avser standardfunktionalitet i Aroma CMS 2016, avvikelser kan därför förekomma.
Aroma är ett väldigt flexibelt och kraftfullt system och vår FAQ tar endast upp en handfull av frågorna man kan ha, kring de mest vanliga frågeställningarna. Undvik att använda vår FAQ för att avgöra vad Aroma är utrustat med eller ej.
Saknar du en funktion eller behöver en kundanpassad variant? Hör av dig till oss med ditt önskemål! Se även nedan avsnitt över vanliga frågor på e-handelsfunktionerna i Aroma CMS utifall er produktion innehåller dem.

Aroma CMS, E-handel

Vanliga frågor och svar på e-handelsfunktionerna i Aroma CMS. Svaren avser standardfunktionalitet i Aroma CMS 2016, avvikelser kan därför förekomma.
Aroma är ett väldigt flexibelt och kraftfullt system och vår FAQ tar endast upp en handfull av frågorna man kan ha, kring de mest vanliga frågeställningarna. Undvik att använda vår FAQ för att avgöra vad Aroma är utrustat med eller ej.
Saknar du en funktion eller behöver en kundanpassad variant? Hör av dig till oss med ditt önskemål!

Nyfiken? Eller har du frågor på vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00. Eller fyll i och sänd formuläret så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy