Köpa logotyp till ditt företag?
 - Här är goda råd och bra tips

  • Fungerar logotypen i både stort och litet format?
  • Fungerar den på Internet?
  • Fungerar logotypen i både färg och svartvitt?
  • Kan din leverantör ge dig ett fast pris på design av logotyp?
  • Kan din levernatör bara hjälpa dig när du ska köpa logotyp, eller kan de också hjälpa dig med överig marknadsföring tex på webben?
  • Logotypen skall helst vara tidlös.
  • En företagslogotype skall harmoniera med företagsnamnet och verksamheten.
  • Den bör inte vara alltför lik någon befintlig företagslogotyp, i synnerhet inte i din egen bransch.
  • Symboliken hos logotypen bör vara lätt att förstå.
  • Vad tilltalar kunderna i din bransch? Skall det till exempel vara en häftig/utstickande logo eller en klassisk/trygg?
  • Är den lätt att tillämpa där du behöver den? Exempel kan vara: brevpapper, kuvert, visitkort, etiketter, stämplar, skyltar, pennor, kläder, bilar, hemsidor, annonser med mera.

Ovanstående är bara några stycken av alla de punkter som du bör ta i beaktande då du skall köpa en logotype...

Läs mer i den kostnadsfria logotypguiden och bespara dig många bekymmer när du ska köpa logotyp!

Det finns väldigt mycket att tänka på och dyra misstag du kan göra när det gäller att beställa en ny logotype. Därför har vi tagit fram logotypguiden för att minska riskerna för dig som vill skaffa dig en ny logotype - du har nytta av den oavsett vilken leverantör av företagslogotyper du väljer. Vi är övertygade om att du finner den vara värdefull.

Några enkla tips för logotypframställning

1. Less i more – Håll det stilrent!

Håll den enkel, inte komplex med många detaljer. Lyckade logotyper som bygger varumärken har i regel en enkel, stiliserad och avskalad design. Kanske du bör komplettera loggan med en tagline / slogan som kan användas med logotypen eller utan.

2. Säkerställ att logotypen har en kreativ höjd!

Bidra till att det finns något speciellt särdrag som lyfter logotypen. Alla starka logotyper har denna egenskap, det gör att den stannar i medvetandet och man minns den.

3. Tänk på användningsområdena för din logotyp

Funkar den på tryck och profilreklam? Går det att anpassa utan att varumärket trubbas av? Funkar den i svart/vitt? Välj färger som inte är för bleka och svaga. Tänk på vad olika färger kommunicerar. Helst bör logotypen fungera på en kvadrat på några centimetrar utan att man tappar detaljer.

4. Testa den på omgivningen, ta in en second opinion.

Börja med kollegor, vänner och familj och hör vad de tycker. Led dem inte och uppmuntra kritiskt tänkande, i detta läge har du inte nytta av ja-sägare!

5. Bli inte en trendföljare!

Även om du inte vet hur långt din affärsidé kommer bära eller hur hur företaget kommer utvecklas, tänk tidlöst och undvik de hetaste trenderna just nu.

6. Håll fokus på målgruppen!

Det är din målgrupp, dina tänkta kunder som främst är de som ska gilla loggan. Målet bör vara att ta fram en logotyp som dina kunder kan identifiera sig med. Du vill ju vara Top-of-mind hos dem, ha kunden i fokus!

Logotypdesign sedan 2004

Ladda ner vår logotypguide med bra tips om du ska köpa logotyp, eller ta en kontakt så berättar vi mer hur vi arbetar när vi hjälper företag skapa bra och starka logotyper.