Logotyper som liknar varandra

Starka varumärken boostar affärerna

Emellanåt kan vi läsa på nyheterna att ett företag är i en dispyt med ett annat företag pga att de har en logotyp som liknar deras egen. Resebyrån Ving hamnade i blåsväder när de presenterade sin nya grafiska profil, då symbolen ansågs förvillande lik SVT Plays logotyp. Elgiganten hamnade i en liknande situation.

Man kan fråga sig om det är ett verkligt problem eller bara barnsligt gnällande över något oviktigt

Att förstå syftet med en unik grafisk utformning är början till att förstå problematiken.

Patent- och registreringsverket förklarar det på ett ganska bra sätt:

”Kännedomen om vem som står bakom ett visst märke ger konsumenter en trygghet i att få varor och tjänster som uppfyller deras förväntningar. Om kunderna inte är nöjda, väljer de kanske ett annat varumärke nästa gång. Detta medför att innehavaren av varumärket troligen anstränger sig för att kunderna ska vara nöjda och återkomma. Ett företag som har arbetat upp ett anseende för ett varumärke har en särskilt omfattande ensamrätt. Innehavaren har rätt att stoppa sådan användning av varumärket som innebär att andra snyltar på det anseende (renommé) varumärket kommit att få. Ensamrätten ger incitament att göra konsumenter nöjda.”

En parallell skulle kunna vara identitetsstöld på personnivå. Någon kopierar en annan persons identitet och använder den för ekonomisk vinning, på den verkliga personens bekostnad.

För företag är detta särskilt besvärande om logotypen som liknar deras egen är i samma bransch och samma geografiska verksamhetsområde.

Hur finurlig din logotypidé än må vara så är risken stor att någon annan har kommit på samma, eller nästan samma idé. Det finns trots allt oräkneliga logotyper i omlopp.

Och de som formger logotyper influeras av samma saker som de omges av i samhället. Reklam, design, konst och logotyper. Och när man har en idé och försöker skala ner den till sin essens, sin grundform – precis som en kock reducerar en sås – så kan den enkla avskalade formen visa sig ha likheter med någon annans logotyp.

Vad kan jag göra för att undvika att min logotyp liknar någon annans?

Om du märker att någon annan har en liknande logotyp – börja med att ställa dig själv några frågor: Exakt hur lik är den? Har den bara vissa drag som påminner om den andra logotypen, eller är den i princip en kopia rakt av? Är den andra logotypen inom samma bransch? Är den andra logotypen inom samma geografiska verksamhetsområde i världen.

Ett litet företag som säljer blommor i en närbutik i en svensk småstad kanske inte behöver bekymra sig om att ett annat litet bolag i Australien säljer tapeter och har en någorlunda snarlik logotyp.

Kanske kan du behålla grundidén med din logotyp, men göra estetiska förändringar som särskiljer din logotyp mer från den andra?

Hur som helst är det bra att redan i designprocessen undersöka marknaden. Vilka är dina direkta konkurrenter? Hur ser deras logotyper, grafiska stil och färger ut? Använd internet. Sök på Google Images efter din verksamhet och lägg till ”logo”. Har din logotyp en symbol med en eller två bokstäver? Sök på dessa.

Det är ett snabbt sätt att få en bild av marknaden från ett grafisk perspektiv.

Undvik företag och tjänster som skapar logotyper efter mallar.

Söker man på logotypdesign på nätet hittar man flera malldesignsajter där det finns allmänna symboler följt av ”Your company name here”. Väljer man en sådan lösning är det en lågoddsare att ett annat företag har en likadan logotyp.

Satsa på en helt skräddarsydd logotyp, men kom ihåg. Det finns inga hundraprocentiga garantier om att din logotyp kommer att vara helt unik på alla sätt och vis bland miljoner, eller kanske miljarder andra. Men gör man jobbet ordentlig, undersöker marknaden, ens konkurrenter, söker på internet och rådfrågar branschkunniga så minimeras riskerna.