Starta eget - Bygg ditt varumärke med smart marknadsföring

Marknadsföring handlar om att identifiera sin målgrupp och fundera ut hur man ska nå ut till den med sitt budskap. Det handlar också om att förstå hur konkurrenter arbetar i syfte att hitta ett vassare erbjudande än de.

Lösningen är att identifiera sina egna starka sidor och forma erbjudanden som går att marknadsföra utan att det kostar skjortan. Några konkreta tips vi upplever fungerar för många företag.

Ett starkt varumärke krävs för att lyckas

Grunden i allt företagande handlar om lönsamhet. Vägen dit ser förstås olika ut beroende på en massa faktorer. Vad alla företag har att förhålla sig till, och som de på ett eller annat sätt måste arbeta konsekvent med, är den uppfattning som omvärlden har av företaget. Det är just detta som är varumärket.

Jobba långsiktigt med att bygga ditt varumärke!

Du behöver en stark logotyp, en genomtänkt grafisk profil och att få ut sitt varumärke på marknaden. Det har blivit minst lika viktigt att synas på nätet som det alltid har varit i tryck.

Ditt långsiktiga mål är att bli Top-of-mind för din målgrupp, när de behöver tjänster du erbjuder ska de automatiskt komma ihåg dig och ditt företag som den självklara leverantören eller partnern att jobba med.

Knyt varumärket till det värde du skapar

Tänk tre ord – värde för kunden. Har du lagt tid och kraft på din affärsstrategi har du klart för dig vad just ditt företag kan hjälpa andra med. Om du exempelvis har som affärsidé att du säljer tid åt företag genom en viss tjänst som förenklar deras arbete, är det detta som du ska kommunicera.

Ta fram en skräddarsydd marknadsplan som matchar din affärsidé!

Att tex ha en webbstrategi med mätbara mål hjälper att sätta en budget och veta när vilka insatser och kampanjer ska genomföras. Detta handlar både om att ha en actionplan såväl som att ha en klar strategi för sociala medier och var du ska synas för att nå din målgrupp. Läs gärna våra tips på hur du skapar en bra marknadsplan.