STARTA EGET - Med en digital strategi är det enklare att lyckas på webben

Att ha en webbplats som kunderna faktiskt stannar på och som är användarvänlig är av största vikt för att kunna sälja sina tjänster. För att få kunderna att gå hela vägen och ta ett beslut om att köpa din produkt eller tjänst krävs både bra teknik och design, men även strategi.

Webbstrategi i tre avgörande delar

För att lyckas med sin hemsida finns det tre faktorer som är speciellt viktiga. Först och främst måste kunderna någonstans stöta på din webbsida. Det gör de exempelvis genom sociala medier, genom att webbsidan är SEO-anpassad eller genom annonsering på till exempel Google.

Hemsidan måste alltså även ha en bra design och vara användarvänlig med allt från rätt färgsättning och bilder till att webbsidan är enkel och smidig att klicka sig runt på. Hemsidan måste även vara levande genom att det kommer till nya texter.

Till slut är det viktigt att även få besökarna att verkligen agera på det som du vill att de ska agera på. Detta görs med sådant som att tydligt visa var de ska klicka sig vidare, användning av enkla formulär samt genom att ha information som ger ett mervärde för kunderna.

Digital strategi för alla typer av webbsidor

Det ovan beskrivna är viktiga grundläggande delar av den digitala strategin för att lyckas med en webbsida. Vid en större webbsida blir förarbetet större och mer måste även satsas på att hålla sidan uppdaterad samt på utvärdering av webbsidans resultat. Om hemsidan är en webbutik ingår det även i strategin att marknadsföra produkterna och skriva nyhetstexter om produkterna.

Vi på Argonova Systems har hjälpt våra kunder med digitala strategier och planer för webbsidor och marknadsföring i cirka 15 år. Vill du ha vår hjälp med digital strategi som får din hemsida att lyckas? Kontakta oss gärna.