När e-posten plötsligt börjar att krångla.

Finns det något som kan öka frustrationen över teknik som inte fungerar, så är det just när e-posten plötsligt lägger av. Från ingenstans tycks mailen inte längre inkomma, eller så dyker luriga felmeddelanden upp som är rena grekiskan.

En gyllene regel när det plötsligt upphör att fungera är att låta bli att ändra några inställningar. Om det har fungerat fint men plötsligt slutar, så har det en orsak - och dina inställningar ändrar sig knappast av sig självt - rör inga inställningar. Gå istället lugnt och metodiskt igenom andra åtgärder för att försöka hitta vart i det tekniska ledet något kan ha gått snett. Det finns då några saker som man kan göra för att underlätta felsökningen och hitta problemet:

Är det inkommande eller utgående mail som inte fungerar?

Det är lätt att tro att mail är mail, men det är faktiskt skillnad på hur mail tas emot och hur mail sänds iväg. Pröva att sända ett mail till dig själv, eller till någon som du vet inte skulle bli nämnvärt upprörd över att få ett testmeddelande :-) Det hjälper den som ska felsöka e-posttjänsten att veta om det är inkommande, utgående mail eller båda två, som fungerar eller inte.

Är du ensam om problemet?

Hör med dina kollegor, har de samma problem eller är det bara du? Det kan vara just din enhet som krånglar.

Får du ett konkret felmeddelande?

Skriv ned det exakt. Ibland går det att kopiera och klistra in i ett annat program, försök att göra det, annars ta fram papper och penna. Att säga "Hmm, ja, det stod nånting om server." kommer tyvärr inte att kunna vara till hjälp för den tekniker som eventuellt behöver hjälpa dig. 

Använder du samma enhet på flera platser, d.v.s. i olika nätverk?

Har du en laptop som du tar med hem, eller en mobiltelefon? Det kanske alltid funkar fint på jobbet men skakigt hemma? Notera dina iakttagelser.

Använder du flera olika enheter för samma e-postadress?

Har du samma e-postadress(er) i både dator och telefon (eller surfplatta)? Fungerar det ej i någon av dem alls, eller är det bara en enstaka enhet som lagt av? Notera dina iakttagelser.

Är du ens uppkopplad mot internet längre?

Det är lätt att kinderna rodnar av att upptäcka att hela internet lagt av. Så kontrollera gärna din uppkoppling. Ett mycket enkelt sätt är att besöka Google och faktiskt söka på något du inte söker på i vanliga fall - till exempel fotbollslaget du inte gillar eller en artist du inte gillar. Men varför då? Därför att du vill försäkra dig om att sökresultatet är helt unikt och inte något som är cachat i din dator. (Du kan läsa mer om vad cacheminne är i Argonovas lilla guide om cacheminne)

Försök i bästa möjliga mån att lista ut så exakt klockslag som möjligt för när det upphörde att fungera.

Har det gått 5 minuter eller 5 timmar? Det kan hjälpa den som felsöker. Notera dina iakttagelser.

Har ni e-post under en egen domän?

T.ex namn@dittföretagsnamn.se ? Kan du komma in på er hemsida dittföretagsnamn.se?
Det kan vara domänen som är förfallen, d.v.s att ni kanske har missat att betala den eller så kanske hela webhotellet har en driftstörning så att fler tjänster än e-posten upphört att fungera. Har webhotellet en sida där de publicerar sina driftstörningar? Notera dina iakttagelser.

Väntar du på ett mail som du med all säkerhet vet är på väg?

Vi tänker inte ens nämna att tiden upplevs långsammare när man väntar, så istället för att nämna att tid upplevs långsammare när man väntar, så brukar slö leverans av ett mail oftast bero på något av dessa två saker: #1 Avsändaren har stavat fel i din e-postadress, jo faktiskt trots att ni säkert har mailat med varandra förrut. #2 Mailet innehåller en bilaga som är väldigt stor. Stora mail tar längre tid. Komprimera därför helst alla filer i en .zip och skicka den filen via en tjänst så som Sprend.com, Dropbox eller Google Drive.

Läs mer

Du kan öka din kunskap om e-post ytterligare genom att läsa våra vanliga frågor och svar om e-post.

 

 

 

4,367 personer har sänt e-post idag.