Webbstrategi & Digital strategi

- Tre steg som gör din sajt till din bästa säljare!

Många som satsat på en webbplats har inte fått det resultat de önskat sig. Kanske uteblir besökarna, eller har besökaren kanske kommit till en tröskel och lämnat sajten. En kombination av strategi, teknik och design skapar en friktionsfri webbupplevelse som leder besökare till ett köpbeslut. Det finns tre viktiga steg i denna digitala strategi.

Det räcker inte att få trafik till din hemsida om besökarna sedan lämnar sajten efter mindre än 10 sekunder. Inte heller hjälper det med en proffsig och säljande webbdesign om du inte har någon trafik till sajten. Och på något vis måste ju besökaren tala om vem hen är så ni kan få en kontakt.

 

1. Kunden måste hitta till din sajt

  • Sociala medier tex Facebook, Youtube
  • Sökmotoroptimering
  • Sponsrade länkar, Adwords
  • Nyhetsbrev

 

 

2. Säljande webbdesign & hög användarvänlighet

  • Utgå från logotypen och grafiska profilen med färgschemat.
  • Bra bilder skapar känsla och man vill se mer.
  • Viktigt med tydlig navigering så det är enkelt att hitta.
  • Ha ordentligt med innehåll och håll hemsidan uppdaterad.

 

 

3. Hjälp besökaren fatta beslut och ta kontakt!

  • Det ska vara enkelt att orientera sig på sajten och komma vidare.
  • Bra enkla formulär, gärna på alla sidor och tydliga knappar med signalvärde.
  • Ha material för nedladdning, tex guider.
  • Analysera trafikdata och jobba kontinuerligt med förbättringar.

 

 

Slutsatser om digitala strategier!

Slutsatsen är enkel: med en tydlig och genomtänkt webbstrategi får du en konkurrensfördel! En bra närvaro på webben stärker ditt varumärke och hjälper dig till nya kunder och fler orders!

Nu kan givetvis en digital strategi omfatta mer än dessa 3 steg, men dessa punkter tar ut kursen för att lyckas med marknadsföring på nätet för många av de webbprojekt vi jobbar med.

Den stora skillnaden för större webbprojekt är ofta att de kräver en mer omfattande förstudie och att man löpande avsätter större resurser för publicering, uppföljning och analys. För e-handel handlar det ju också om kampanjer baserat på säsong, produktnyheter osv.

På Argonova Systems har vi arbetat med internetmarknadsföring och digitala strategier sedan 2004. Med vår erfarenheten hjälper vi många av våra kunder att inse vikten av att ha en tydlig action plan för att lyckas med sin webbsatsning.