Digital strategi – 5 Trender på Google att ha koll på

5 trender på Google

Senaste månaderna har vikten av att ha en digital strategi aktualiserats. Google kör en öppen kurs inom digital strategi på flera orter och i media kan man läsa om hur man blir omkörd och frånåkt om man inte har en digital strategi. Undersökningar talar om att 40 – 50% av alla företag saknar en digital strategi nu 2016.

I det här blogginlägget tar vi en titt i backspegeln och så listar vi 5 trender på Google som påverkar hur man formar en framgångsrik digital strategi.

Vi ställer också den viktigaste frågan, behövs verkligen en digital strategi för att kunna konkurrera om kunderna och ta nya marknadsandelar?

SEO & Adwords med 10 års erfarenhet.

När vi på Argonova Systems började erbjuda sökordsmarknadsföring till våra kunder hösten 2003 så var livet enkelt och okomplicerat. (Vår målgrupp var och är fortfarande små och medelstora företag med en omsättning mellan 10 – 100 milj sek, vi har bara ett fåtal uppdrag mot större företag.)

Vi erbjöd ett grundpaket för Adwords med 1000 besökare för 4500:- och om det för något sökord var fullt med annonser på första sidan så åtog vi oss inte det. Om ett klick kostade mer än 2 – 3 kr så tyckte vi det var mycket pengar. Idag krävs lite mer för att nå ut med Sponsrade länkar…

Efter något år, 2005, såg Google Analytics dagens ljus, särskilt uppskattat var ju sökordsrapporten som visade trafikvolymen för varje sökord. Så försvann denna rapport 2011 och istället anges ”Not provided”, man redovisar inte längre sökvolymen uppdelad på sökord. (Viss sökordsdata finns kvar och även i Search Console redovisas en del sökordsdata.)

När det gäller Sökmotoroptimering har vi från början haft resultatbaserad fakturering som bygger på att vi kan hjälpa kunden få en bra placering på Google. Om inte sökordet når Topp-10 så får vi inget betalt den månaden. Det vi gjorde var att säkerställa att sökorden fanns på hemsidan och så hjälpte vi kunden med en bra länkstrategi och byggde länkar in till sajten. Det är ingen överdrift att säga att kvalitén på länkarbetet har utvecklats under åren.

Så kom alla uppdateringar av sökalgoritmen, tex Panda, Penguin, Hummingbird och i april 2015 kom ökade krav Mobilanpassning. Men fortfarande 2016 skulle vi ändå säga att Sökmotoroptimering för de flesta verksamheter börjar och slutar med bra innehåll och en långsiktig länkstrategi. Bara för de riktigt krävande SEO-projekten där man jobbar med mycket konkurrensutsatta sökord krävs ytterligare resurser.

Sedan 2009 har vi märkt en ökad efterfrågan på Webbstrategi, man ska inte bara ha en hemsida, den ska göra ett jobb också och bidra till ökad försäljning och nya kunder. Och när man nu talar om behovet av en digital strategi är det ju Affärsnytta som är i fokus.

Men behövs verkligen en digital strategi?

Det ärliga svaret är att det inte är självklart att det behövs. Två ytterligheter som illustrerar:
1. Om du är etablerad sedan många år, har en trogen kundgrupp i närområdet som redan känner dig och som inte skulle komma på iden att söka på nätet efter alternativa leverantörer av dina tjänster och produkter, så klarar du dig nog bra utan en digital strategi. Eller för att tala klarspråk, om du är den ende de kan handla av så sitter du säkert!
2. Å andra sidan, om du är på en marknad som är utsatt för konkurrens, där du vill få nya kunder och på det viset utveckla din verksamhet, ja då vore det märkligt om du inte inkluderade en digital strategi för att nå dina mål.

Upprepade analyser visar att för de flesta branscher och verksamhetsområden kommer cirka 80 % av dina presumtiva kunder först göra en sökning på Google för att hitta en lämplig leverantör för den tjänst eller produkt de ska köpa. Om du syns där stärks ditt varumärke och din möjlighet att få nya kunder och en ökad försäljning ökar!

Mao en digital strategi bör alltid övervägas och för de flesta företag bör den vara en självklar del i verksamheten. Så satsa lite tid på att öka din förståelse för trender på Google!

5 trender på Google just nu!

Eftersom webben förändrar så mycket inom marknadsföring så rekommenderar vi våra kunder att följa utvecklingen och de trender som finns på nätet så mycket man bara orkar. Här listar vi och kommenterar tio trender på Google, vissa riktigt viktiga att ha koll på och andra som väl mest är kuriosa för de flesta.

Läs mer om 4 trender i var sitt blogginlägg:
1. Mobilanpassningar får ökad betydelse för placeringen på Google.
2. Utseendet på Googles söksida – Layout, adwords, bilder och strukturerade data
3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google
4. Bemästra Google Analytics & Search console och för vem är Big data intressant?

Så hur kan du lyckas med en digital strategi på Google 2016?

Det ligger verkligen i tiden att forma en digital strategi om du inte redan har det, Internet är inte bara en fluga och Google har en totalt dominerande ställning vad gäller sökordsmarknadsföring.

Så vad är svaret på frågan: Hur lyckas man på Google? Om det är ett enklare projekt och du redan tagit steget och har en sajt som funkar på mobila enheter så blir det kanske något tråkiga svaret att Google trots alla förändringar som sker numer är riktigt stabilt och de best practicies som redan etablerats också nu 2016 ger framgång. Keep up the good work!

Men så fort du kommer in på områden med lite högre konkurrens, komplexa projekt och i synnerhet inom e-handel så krävs att din digitala strategi inkluderar de många nya möjligheter som Google erbjuder. För dessa projekt lyckas räcker det inte att sköta detta med vänster handen, här måste tilldelas rejält med resurser och ta plats på agendan. Och du måste vara påläst!

Vi på Argonova Systems har jobbat med Internetmarknadsföring sedan 2003 och hjälper dig gärna skapa en digital strategi och genomföra den.