Under alla dessa år har vi skapat unika logotyper åt hundratals nöjda kunder och hjälpt dem bygga sitt varumärke. Varför har just vårt sätt att arbeta varit framgångsrikt? Och – viktigast av allt – vad betyder detta för marknadsföringen av ditt varumärke?
Vi satte oss ner och pratade med Pepe, vår AD, som varit med under hela resan, om utmaningen att skapa logotyper och inte minst den mycket värdefulla erfarenheten han fått inför framtida uppdrag. Mer om varumärkesstrategi och design.
Vad kännetecknar en bra logotyp?
Logotypen är egentligen den första visuella kontakten dina kunder får med ditt företag, så det är otroligt viktigt att den sänder uträtt budskap om din verksamhet. Logotypens utformning skiljer sig avsevärt om du till exempel hyr ut gokartbilar eller om du säljer ekologiska produkter på nätet. Det förstnämnda handlar oftast om en logotyp som utstrålar fart och glädje med röda, gula och orangea färger. Ekologiska produkter förknippas oftast med mjuka värden och jordnära färger såsom grönt, och varm vit. Sedan finns de fler parametrar som man behöver ta hänsyn till, men detta är bland de första.
Har logotypernas utformning ändrats genom åren?
Vissa saker har förändrats och varit trendiga, medan andra saker har varit tidlösa och fungerar från år till år. Det är lätt att tro att en viss typ av design har kommit för att stanna, men det vet man sällan förrän efteråt. Ett tränat öga kan rentav se om en logotyp är gjord på 90-talet eller på 2000-talet, dvs om den är präglad av sin tid. Kompetensen att skapa en unik logotyp som är speciell för just ett enda företag, men samtidigt få med de tidlösa aspekterna, är något man får av erfarenheten. Det är ju värt att sträva efter en design som är tidlös eftersom man hoppas att varumärket ska finnas kvar länge.
Vilka trender kan påverkar en design?
Man kan ibland se att framgångsrika företag sätter sin prägel på designen av nya logotyper, så ofta vill nystartade företagare ha en logotyp som inspirerats av deras. Det är ju ett känt fenomen i reklambranschen överlag; om en kändis, som är väldigt duktig på sin sport, säger att en müsli smakar gott, så köper kunderna den müslin. Varumärket blir associerat med de positiva värden som kändisens ”varumärke” innehåller. Samma värden kan också återspeglas i en logotyp med en liknande känsla som framgångsrika företag har.
Men är det inte en fara att två logotyper liknar varandra och lätt kan förväxlas?
Jo, där ligger fördelen med vårt sätt att arbeta fram en design. Det blir en kreativ process där vi redan från början går in för att hitta en stil, som inte bara passar företaget utan också uppfattats som unik och inte kan förväxlas med någon annan. Den säkerheten kan man sällan få om man skapar logotyper utifrån färdiga mallar eller liknande. Liknande logotyper är sökbara till viss del, men det behövs att man varit i branschen ett tag för att hitta det där lilla extra för varje kund som gör logotypen unik.
Så för att undvika tråkiga diskussioner om upphovsrätt är vår kunskap, om hur logotyperna ser ut på svenska marknaden, värdefull.
Vad kan vi göra för ditt företag?
I 15 år har Argonova skapat logotyper och hjälpt företag att bygga sina varumärken. Med all erfarenhet och kunskap vi fått genom åren är vi mer än tillräckligt rustade för att fortsätta det arbetet.
Under 2019 har Argonova ytterligare stärkt sin position på marknaden genom hopslagning med reklambyrån Teamwork som är starka inom affärsutveckling och varumärkesbyggande.
Tillsammans med vår avdelning för att bygga hemsidor och webbsystem kan vi fortsätta hjälpa kunder att stärka sina varumärken, både i tryck och på nätet.
Behöver du en ny logotyp?
Tveka inte att fylla i dina uppgifter i formuläret uppe till höger, så kontaktar vi dig för mer information!