Webbtrender 2023

personer kollar på sina telefoner

2022 börjar att lida mot sitt slut och vi ser tillbaka på året som händelserikt, lärorikt och roligt. Nu är vi redo för ett nytt år med nya utmaningar och spekulerar såklart om vad 2023 kommer att erbjuda. Nedan delar vi med oss av den årliga trendspaningen och sammanfattat vad vi tror kommer att prägla en stor del av den digitala närvaron 2023.

Mer fokus på egna kanaler

En uppdatering har resulterat i att det blir svårare för företag att samla in data om sina kunder. Detta innebär för marknadsförare att det krävs fler komplexa lösningar för att nå och hitta rätt kunder. Inför 2023 är vårt tips att lägga extra mycket krut på företagets egenägda kanaler. SEO och en användarvänlig webb är viktigare än någonsin! Men sluta absolut inte med eran marknadsföring. Nya vägar skapas endast av att testa sig fram!

Direktbemötande

Smartphone och sociala medier har gjort det allt mer möjligt att flytta in shoppingen i våra direktmeddelanden och chattar. Företag som följer denna trend och är beredda att lägga mer tid åt meddelande i inkorgen kommer att förbättra sin relation och leda kunderna snabbare till köp och kontakt i redan befintliga kanaler.

Användarvänlighet & tillgänglighet

En stark pluspoäng från Google är att din hemsida är användarvänlig. Tidigare har vi blivit upplysta om att ett bra länkarbetet är viktigt för en webbplats. Denna viktiga del av rankingen förvinner enligt Google mer och mer, samtidigt lyfter Google fram vikten av en bra användarvänlighet. Snabb laddtid, lättnavigerad webbplats och enkelhet är några av de faktorer Google kommer att värdesätta ännu högre. Webbplatsen skall även vara lätt att ta del av för personer med funktionsnedsättning.

Falska nyheter

Pandemin har fört med sig att fler behövt gå online. Fler falska nyheter har kommit in på marknaden och för att kunna sålla bland falskhet och äkta varor och tjänster har kunderna satt större krav. Inför 2023 kommer vikten av recensioner och omdömen vara avgörande och påverka kundernas trygghet inför köp.

Äkta och genuint innehåll

Är du en av de som tröttnat på den putsade fasaden? Du är inte ensam! Fler och fler företag kommer att behöva ta större ansvar för vad de publicerar. Följarna vill se äkta innehåll i form av rörligt material som video och kommer samtidigt att välja bort retuscherade och köpta byråbilder. 2023 kommer därför erbjuda mer personligt och genuint material på webben.