Starta eget

starta eget

Många drömmer om att en dag bli sin egen arbetsgivare och kunna lägga upp sin tid själv. Om vägen dit är att starta företag ska vi låta vara osagt, men om du ändå vill starta eget så är det en hel del man behöver känna till.

Man kan utan vidare säga att det är åtminstone tre saker man behöver ha;
kunskap, förståelse och finansiering. Utan dessa tre saker kommer det inte att gå. Om det går ändå , så blir det inte bra.

Kunskap om vad du ger dig in på

Innan man kör igång behöver man ta reda på vad som krävs för att driva ett eget bolag. Det gör du enklast genom att ta kontakt med Nyföretagarcentrum på din ort. Där kan du få all information som du behöver gällande bolagsbildning, bokföring, revision och finansiering. Du får också veta hur du formulerar din affärsplan utifrån din affärsidé. 

Det underlättar betydligt om du har branschkunskap och redan har arbetat mot liknande marknader som du tänker satsa i. Om du känner dina blivande konkurrenters styrkor och svagheter kanske du själv hittar en nisch som ingen tänkt på förut. Så att starta en ny Blocket-sajt eller ytterligare en dejtingsajt kan vara en ganska hopplös idé eftersom de befintliga aktörerna är etablerade sedan länge.

Du behöver också ha kunskaper i marknadsföring för att kunna få ut dina produkter eller dina tjänster på marknaden. I alla former av marknadsföring krävs det att man siktar rätt och inte lägger pengar på annonsering eller kampanjer som ingen bryr sig om. Till största delen sker marknadsföringen via internet och sociala medier idag. För att lyckas få nya kunder via de kanalerna behöver man en hemsida/webshop som man kan sköta själv.

Gällande sociala medier behöver man ha viss erfarenhet av att driva egna konton för att förstå hur man kan styra och hantera genomslagskraften där. Det har stor betydelse för att lyckas.

Förståelse skapar rimliga förväntningar

Du behöver också ha förståelse för att allting tar tidkostar mer än man tror och inte är så enkelt som det verkar. Den som har tapetserat ett rum någon gång tänkte kanske att ”jag slänger upp några nya tapeter, så blir det bra.” Men tapeter låter sig inte slängas upp på väggarna, det tar tid att få dem på plats på ett snyggt sätt. Likaså tar det tid att starta ett bolag, bygga en webshop och få kunder. Det är sällan lika enkelt i verkligheten som det är i huvudet.

När man till exempel hör talas om företagare som Carl Pei är det lätt att få intrycket av att allt går av sig själv om bara affärsidén är bra. Han hoppade av högskolan 2013 för att starta ett eget bolag som bygger mobiltelefoner och på bara fyra år omsätter hans bolag 10 miljarder kronor. Vi kan dock lita på att det har varit hårt arbete för Carl i kombination med rätt förutsättningar såsom teknisk kunskap, rätt kontakter och förståelse för hur marknaden fungerar och vad den vill ha. Det är få företagare som lyckas skriva sin egen framgångssaga på det sättet.

Så om du har förståelse för att allting tar tid och kostar mer än man tror, sänks dina förväntningar till en rimligare nivå. 

Finansiering behövs för att komma i mål

Alltför många startar eget bolag, beställer produkter och hemsida utan att ha en ordentlig finansiering. Att smyga igång sin verksamhet och ta pengar från matkassan kan fungera till en början, men det är ingen bra idé om man vill lyckas. En sprinterlöpare trippar inte igång sitt lopp med små steg. Han lägger all kraft han har på att skjuta iväg sin kropp ur startblocken och det är först när han går i mål som benen går av sig själva. Så man behöver alltid ha en bra finansiering som ger kraft att satsa fullt ut. Det behöver inte betyda att det handlar stora belopp, men du behöver täckning för just dina kostnader. Det kan vara i form av tex. ett lån, sparkapital, en sponsor/investerare eller (i lyckosamma fall) en redan etablerad kundkrets som väntar på att få lägga order.

Hur du kan finansiera din satsning får du också veta av Nyföretagarcentrum. De samarbetar med Almi som i sin tur samarbetar med bankerna för att hjälpa nyföretagare igång.

Vi kan hjälpa dig vidare!

Argonova har lång erfarenhet av marknadsföring och varumärkesstrategi.
Om du tycker att du har hyggligt med kunskap, förståelse och ekonomi för att dra igång ditt företag kan vi hjälpa dig med marknadsföringen.