Webbtrender 2013

Har du koll på vad som händer på webben just nu? Finns det några tydliga trender gällande webbdesign och webbutveckling? Nedan går vi igenom tre viktiga punkter som förändrar Internet och som kommer påverka alla oss som jobbar med webbstrategi 2013!

Webbstrategi & Responsiv webbdesign

Är din webbplats lika lätt att använda på pyttesmå smartphone-skärmar som på surfplattor eller jättestora datorskärmar?

Det senaste året har responsiv webbdesign blivit allt hetare. Responsiv webbdesign går ut på att sidan automatiskt känner av vilken bredd man har på webbläsarfönstret och anpassar innehållet efter det. Fördelen med tekniken är att man inte behöver skapa specialanpassade versioner för alla olika ändamål, vilket kan bli väldigt kostsamt. Besökaren känner även igen sig lättare och får tillgång till all information.

Din webbplats visas säkert helt ok utan någon anpassning över huvud tagen men för en person som besöker sidan via sin smartphone blir det besvärligt att behöva zooma in och ut för att klicka sig fram på sidan. En sida som är besvärlig att använda lämnar besökaren till slut.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering handlar om att få fler besökare att genomföra det du vill att den ska göra. Det kan röra sig om att genomföra ett köp, registrera sig för ett nyhetsbrev, fylla i ett formulär eller helt enkelt läsa informationen som finns på webbplatsen.

Konverteringsgraden kan alltid förbättras, det vill säga att fler besökare konverteras till kunder. Det finns en mängd metoder och faktorer som påverkar. Vad som fungerar kan variera på olika webbplatser. Det handlar inte enbart om webbplatsens design och funktioner utan även om besökarna och vad som är målet med sidan. Vad behöver just din sida förändra för att öka konverteringsgraden?

En personlig upplevelse

Webben går mot en tid där upplevelsen hos kunden blir allt viktigare. Enkel navigering och tydlig produktinformation har blivit en självklarhet men betydelsen av mjuka värden är allt viktigare och där finns det utrymme att vinna över konkurrenterna.

Kunderna vill känna något när de handlar, de vill ha en upplevelse. Det är viktigt med en enhetlig kommunikation, att kunden känner igen sig och att utseendet hör ihop hela vägen – på webbsidan, Facebook, i butiken och på paketet som levereras.

Viktigt att följa utvecklingen

Den tekniska utvecklingen på webben har gått i ett rasande tempo och det påverkar och förändrar våra surfvanor och hur vi använder Internet. Därför är det så viktigt att man följer utvecklingen och ser till så att sidan anpassas efter besökarna.