Mobilanpassningar får ökad betydelse

Som första trendspaning i vår serie med fem blogginlägg vill vi återigen lyfta behovet av att ha en mobilvänlig webbplats för att lyckas på Google.

I april 2015 kom en stor förändring, och nu talas om ytterligare justeringar nu i maj 2016. Vad vi kunnat analysera har nog trots allt detta främst blivit ett argument för webbyråer att få genomföra en uppdatering av hemsidor till responsiv design, den faktiska förändringen för sajter som placeras på olika sökord är inte så stor.

Följ dessa länkar till Google för att läsa mer och testa din sajt.
Betydelsen av mobilvänliga webbplatser tar nästa steg maj 2016.
Testa om din sajt är mobilvänlig

Google har också ett projekt Accelerated Mobile Pages eller AMP-pages. I korthet är en AMP-sida en helt avskalad HTML-sida som laddas omedelbart i mobiltelefoner med främsta syfte att förmedla nyheter, men funktionen förväntas lanseras under 2016 och kommer kunna användas i bredare sammanhang. Läs mer

Så även om det kanske inte varit helt självklart så kommer det framöver krävas en mobilanpassad webbplats för att behålla en god placering på Google. Här får man säga att motivet är gott, Google vill helt enkelt premiera sajter som du kommer gilla att besöka då de är lätta att läsa av och navigera på. (Det är också därför svarstider spelar in i din placering på Google, bandbredden är ju oftast lite lägre på mobila enheter.)

Och för den del så förväntar ju dina besökare att det är en användarvänlig sajt du har, annars vill de ju ändå inte stanna kvar på den och se vad du erbjuder. Så har du inte tagit steget redan så ta det direkt, ta det idag, ta det nu!