Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala.
1. Var fokuserad!
– Man kan inte göra två saker samtidigt riktigt bra. Det är nästan omöjligt att motivera sig att jobba med en sak när det finns en annan som också kräver uppmärksamhet. Särskilt kanske om det ena ger avkastning och det andra mest är uppförsbacke.
– Det tar längre tid än man tror och för att lyckas måste du vara 100% engagerad. Det räcker inte med några timmar i veckan vid sidan om ett annat jobb, utan det är allt eller inget som gäller om du verkligen ska lyckas.
2. Ha en vision och ekonomisk plan med de resurser du har
– Visioner skapar energi och stimulans, det ger dig ett mål att kämpa mot när det går trögt.
– Förbered dig på hur du ska lösa olika scenarier som kan uppstå utefter vägen. Ha en att göra lista! Särskilt kan det gälla hur olika beslut om investeringar och utvidgning ska tas. Logistiklösningar, bokföring, inköp osv. Men förvänta dig inte att du ska kunna tänka igenom allt innan du startar, då kommer du aldrig igång.
3. Delegera, gör inte allt själv
– Satsa på saker som friställer din tid så att du verkligen kan ägna dig åt det som ger pengar in, men gör det först när du ser att det finns pengar nog att göra det och att marknadsföra samtidigt.
– Kill your darlings – Släpp det som tynger dig även om du känner en inre förväntan att kunna klara uppgifterna. Inse vad som skapar positiv energi och säkerställa att du får en god portion av det varje dag. Tex programmering, bokföring osv. Du kommer ha fullt nog av att sköta kärnverksamheten.
– Ha gärna en partner som stöd så ni kan dela på ansvar, beslut och stress. Det innebär ju också en delad glädje när det lyfter!
4. Riskkapital eller långsammare tillväxt
– Om det ska gå snabbt krävs pengar. Om målet är att bli stor behöver man mycket pengar eller mycket tid, helst båda delar! Här är därför ett grundläggande tips, Börja litet, håll nere alla kostnader, testa och se om konceptet håller, ha tålamod!
– Det är en balans mellan omsättning och lönsamhet, fokuserar man bara på lönsamhet tar man inga marknadsandelar och konkurrenter snor ens kunder och man tappar på sikt också den lönsamhet man först hade.
– Marknadsföring kan snabbt gräva stora hål i din budget. Säkerställ att dina kampanjer når målgruppen och mät så du får en konvertering. Det är viktigt att marknadsföringen leder besökaren till en landningssida som kan ge orders.
– E-handel kostar pengar – man kan givetvis starta upp väldigt billigt men du kommer snart märka att det är svårt att utvecklas och växa utan pengar. Du behöver mer kapital än du tror för att lyckas, du måste ha ett startkapital som täcker betydligt mer än bara inköp av produkter.
– Ha stenkoll på ekonomin. E-handel är likviditetsmässigt utmanande eftersom man ofta behöver ha eget lager och det är kostnader för logistik och distribution. Gör en realistisk budget och följ den hela tiden. Räkna på vilka kostnader du har, fasta och rörliga. Räkna på vilka marginaler du har och vilket täckningsbidrag du har. Kontroll ger dig underlag för sunda beslut som du kan vara trygg med.
5. Börja enkelt, småskaligt!
– Satsa på webblösningar som ger låga fasta kostnader, fast inte dumsnålt förstås. Har man bara någon order per dag kan man hantera det mesta manuellt. Ska någon kostnad tas, om än så liten; se till att den tillför något.
– För betallösningar finns t.ex. alternativ som Payson utan fast månadskostnad. Och avtal med speditörer kan gott få vänta tills du ser tydligare vilka nivåer det kommer röra sig om. Du kanske inte måste ha mest påkostade funktionerna, designen och alla betallösningar från början.
– Rådet är glasklart: Börja småskaligt…!!!
6. Uthållighet, Långsiktighet och hårt arbete krävs
– Skynda långsamt – Att bygga ett bolag tar tid. Första året kan handla mycket om att lära sig nya saker och hitta effektiva rutiner. Förvänta inte att du ska leva på din satsning under första året, testa gå ner i tid på övriga jobbet för att klara denna satsning.
– Lägg tid på att analysera kundmönster och målgruppens agerande. Om man valt fel väg i något läge, utvärdera och testa men ge det tid och fortsätt med det som fungerar.
– Inget kommer gratis, man måste kämpa för varje kund, leverantör och deal. Men det är ju det som är tjusningen!
7. Säkerställ att dina produkter är efterfrågade och att du ligger rätt i pris.
– Konkurrensanalys, Hitta dina USP:ar och kolla in dina konkurrenter, vad kan du göra bättre och annorlunda? Vad är din/dina ”Unique Selling Points”? Kommunicera dessa på ett snyggt sätt till kunden.
– Här ingår analys av läget på Google, vad kommer krävas för att din e-handel ska synas bland konkurrenterna på sökmotorn?
– Ha fokus på ett tydligt produktsortiment. Var hellre smal och komplett i din nisch än bred och spretande. Ju fylligare sortiment du har desto bättre står du dig i konkurrensen. Notera att detta inte är samma sak som att bredda sortimentet, vilket långt ifrån alltid är rätt väg att gå.
– Väg också in kostnader för logistik och distribution. Vad kostar dina produkter att frakta, lagerhålla och skicka till kund?
8. Sälj före teknik!
– Om man tror att e-handel handlar om teknik och webbdesign – tänk om. Det handlar om handel och försäljning. Fokusera mer på sälj och mindre teknik.
– Börja med en billig butik och rivstarta med att testa om din ide fungerar. Lägg till extra funktionalitet vartefter du märker vad marknaden efterfrågar. Det är oftast också mycket svårt att planera och förutse exakt hur man ska gå vidare innan man tagit första stegen, så mao måste du ur startblocken och komma igång, just do it!
– Använd all tillgänglig tid för sälj, inköp och marknadsföring. Det hela handlar om sälj – Rätt erbjudande till rätt målgrupp till rätt pris – inte teknik.
9. Kunden är kung – även när det gäller e-handel
– Bra kundservice lönar sig! Ha kundfokus, det är kunderna som gör att din verksamhet går runt. Var trevlig och tillmötesgående vid kundkontakter. Satsa tidigt resurser på en bra kundtjänst kanske en svarstjänst är vägen att gå.
– Nöjda kunder är den bästa reklamen. Ha inte för brått utan testa ordentligt och dra på med marknadsföring först när du vet att allt funkar från webbsystem och betallösning till leveranssäkerhet och returer.
– Tänk det inte bara som ett jobb att hantera returer, utan som en möjlighet till merförsäljning, feedback och att ge kunderna goda köpråd. Fråga kunderna saker, hela tiden. Varför handlar de just av dig? Varför just de här produkterna?
10. Ha kul och hämta inspiration
– Jobba med det du gillar – Om du har ett intresse för produkterna så kommer du vara mer uthållig och även ha roligare, och att ha roligt är en stor del av företagandet enligt mig! Du måste dock även tycka om företagandet som sådant, en god mix är det bästa.
– Träffa kollegor och ”konkurrenter”, ta hjälp, och var inte ensam. Det är trist att vara ensam, skapa arbetskollegor genom event eller andra som jobbar med e-handel träffas i din närhet. Du kan slippa massa problem om du kan bolla idéer med personer som redan varit där du är idag. Det gör att man orkar ett halvår till av kämpande för att få upp försäljningen.
– Det har ett värde att starta upp någonting. Även om det inte lyckas får man av erfarenhet och nyvunna kontakter inför nästa utmaning i livet! Se till att ha roligt under tiden, framgång kräver inte att du skapar nästa Stayhard eller Nelly.
Slutsats:
Fortfarande mer än 20 år efter internets födelse växer e-handeln med tvåsiffriga tal varje år. Att lyckas kräver hårt arbete, tålamod och gärna en portion god tajming. Men du kan få en del av den kakan, lycka till i din satsning att starta e-handel!