Runt 2013 – 2014 kom det breda genomslaget där anpassning av webbdesign för mobila enheter blev standard i alla webbprojekt med nya begrepp som flat-design och mobile first.
Men nu är det 2017 och en bra fråga är vad som hänt på designområdet under dessa år och vad som är starka trender att förhålla sig till idag.
För att det inte bara ska bli kuriosa kanske frågan ska formuleras: Vilka är designtrenderna på webben 2017 som ökar användarupplevelsen? Hur får man besökare att stanna på webbplatsen för att läsa mer, ta en kontakt och bli kund?
Här listar vi några av trenderna inom webbdesign som är viktiga att förhålla sig till just nu för de kundgrupper vi jobbar mot, små och medelstora företag som ser webben som den nya kanalen att nå ut på marknaden.
1 . Starka färger och kraftfulla typsnitt
Följer man vad som skrivs om design för webben är det tydligt att man inte backar för skarpa färger och fetstilt. Målet är att sticka ut och direkt göra ett intryck. Här gäller samtidigt att skapa ett färgschema som funkar ihop med logotypen och övrigt grafiskt material som du använder, du vill ju sända samma budskap i alla kanaler.
2. Rörlig media högt upp, bara du fångar uppmärksamheten så spelar scrollen ingen roll
Bilder och Rörlig media med budskapet i en enkel kort fras på enstaka ord är en tydlig trend. Det är helt accepterat att man sedan får skrolla ner för att hitta mer text och info. Helt klart är inte video bara något extra, det är mer och mer en självklarhet i en framgångsrik webbdesign.
3. Låt innehållet lysa fram, löftet vad du kan åstadkomma för dina kunder.
Främst handlar trenden om hur design och grafik ska hjälpa att förstå budskapet istället för att distrahera. Men också att vässa formuleringarna och sätt målgruppen i fokus, en webbplats är inte en intern angelägenhet där olika falanger inom företaget ska kunna få sin lilla yta.
4. Nya möjligheter med css, grids och flexbox
Inte så många bryr sig om de tekniska begreppen, men kan bara konstatera att stödet för att bygga sajter som funkar bra på mobila enheter är mycket starkare nu än vad det var i början, runt 2013 – 2014. De nya funktionerna ger tex bättre användarupplevelse för att hantera grafiska element när man går från fullskärmsbredd ner till mobilskärmen.
5. Verkliga bilder, inte enbart från bildbanker.
Trovärdigheten och den personliga kontakten blir starkast om det är verkliga människor på bild och man minskar ner på ideala vyer som inte har med egna verksamheten att göra. Varför inte ett flöde från Instagram som visar en livsstil och hur kunderna använder dina produkter.
6. Nästa steg med parallax
Utnyttja funktioner som skapar liv och rörelse i bilder och grafiska element för att förstärka känslan, här är några exempel: 30 Great Websites with Parallax Scrolling Parallax är standard i många WordPressteman och ibland lite väl förutsägbart, vi är kluvna till denna trend men att den är stark just nu är helt klart. (Men kanske snart lika ute som animerade GIF-bilder är.)
7. CTA-knappar med attityd
Call-To-Action har på senare år nästan blivit som en vetenskap med många teorier om färgval, text innehåll osv hur man ska få besökarna att agera på önskat sätt. Trenden just nu är tydlig, bygg på med lite effekt och någon enklare animering eller något hand ritat, det handlar om en sak, konvertering! Känner du att du tvekar, kör en A/B-test så får du det tydliga svaret om det är grejen för dej!
8. Nya navigationslösningar , som lämnar dropdown bakom….
Beroende på komplexiteten på din sajt och din verksamhet börjar det bli mer accepterat att tänka utanför boxen när det gäller hur man ska lösa navigeringen, kanske kan den tom byta plats. Vad händer i slutet av sidan, funktionen så du automatiskt kommer vidare till nästa sida på ny URL är ju mycket praktisk för sajter med mer omfattande innehåll och många undersidor. Glöm inte att säkerställa användarvänligheten när det gäller navigationslösningar på mobila enheter.
Slutsats – säljande webbdesign bidrar till nya kunder och en ökad försäljning!
Detta tror vi kan vara relevanta trender 2017 för de kundgrupper vi jobbar mot, små och medelstora företag som ser webben som den nya kanalen att nå ut till nya och befintliga kunder.
Sedan flera år visar webbanalys att de flesta sajter snittar kring 50% av trafiken från mobila enheter, oftast betydligt högre om din målgrupp är privatpersoner. Att ha en hög användarvänlighet kommer alltså att löna sig.
Ta en kontakt så berättar vi mer och ser hur ni på ert företag kan stärka er webbnärvaro gentemot era konkurrenter.