Att skriva för webben skiljer sig mot att skriva för tryckt media. Det är viktigt att tänka på vilka ord man använder, hur man uttrycker sig och hur man jobbar med länkar. Givetvis beror allt på vad målet är med texten, är det en blogg som ska driva trafik? en webbshop som ska sälja produkter? eller en hemsida för att bygga ett varumärke?
Just ämnet ”att skriva för webben” är gigantiskt och vi skulle kunna fylla ett bibliotek med tips och analyser. Dock är vi på webben och det här är en blogg. Här kommer istället en snabbguide med tips på vad man bör tänka på:
1. Vad för besökare/läsare vill du ska hitta din hemsida/blogg/webbshop? Fokusera på det tema som du tror dina besökare/läsare söker på när de googlar.
2. Skriv en enkel, kort och konkret rubrik som beskriver ämnet
3. Skriv kort och konkret, webben går snabbare så fånga läsare direkt.
4. När du ska länka, låt länkarna ha de ord som beskriver länken, exempelvis, ska du internlänka, skriv då ”här hittar du ett recept på hallonpaj” – låt ”recept på hallonpaj” vara texten som blir länken. Då får länken högre rankning hos sökmotorerna.
5. Och/eller som punkt 4, ska du internlänka, skriv ”klicka här”, något som höjer klickfrekvensen markant.
6. När du publicerar bilder med din text finns det några saker att tänka på, döp filen till något relevant för hemsidan, exempelvis om du fotat en hallonpaj, döp filen till ”hallonpaj_recept_företagsnamnet”
7. Skriver du exempelvis nyhetsbrev och vill länka till din hemsida/blogg, gör länkar även av dina bilder, både namnet och länken ”Klicka här för att komma till receptet med hallonpaj”.
8. Och sist men ack så viktigt, tänk på att skapa ditt egna material. Kopiera inte texter och ”låna” inte bilder utan fotografens tillstånd. Det kommer alltid komma tillbaka till företaget och ärlighet varar längst!