Enkelt uttryckt krävs tre saker för att lyckas! Man kan utgå från Julius Ceasars klassiska uttalande Veni – Vidi – Vici; jag kom, jag såg, jag segrade. Och det är besökaren på din sajt som kommer, ser och segrar!
1. Jag kom: Bra synlighet på Google krävs för att få trafik till webbplatsen.
2. Jag såg: Säljande webbdesign och en tydlig struktur krävs för att få besökaren att stanna på just din sajt. Det ska vara enkelt att hitta det man söker!
3. Jag segrade: Den som besöker din sajt söker en leverantör och hittar han rätt lägger han en order eller ber dig ta en kontakt i ett formulär, han lyckas och är en segrare!
Det räcker inte att få trafik till din hemsida om besökarna sedan lämnar sajten efter mindre än 10 sekunder. Inte heller hjälper det med en proffsig och säljande webbdesign om du inte har någon trafik till sajten. Och på något vis måste ju besökaren tala om vem hen är så ni kan få en kontakt.
Mao krävs alla dessa 3 steg för att skapa en webbstrategi som funkar och ger fler affärer. I detta blogginlägg berättar vi en del om vad vart och ett av dessa steg innebär, men först en fråga.
Vilka företag / branscher passar för marknadsföring på internet?
Eftersom mer än 80% av alla beslut om leverantör föregås av en sökning på Google så har det givetvis en betydelse att du finns med på ett bra sätt på nätet. Allt hänger inte på hemsidan, men visst är det till fördel att få leads / förfrågningar på dina tjänster via hemsidan! På en marknad där konkurrensen är hård och marginalerna små kan det tom vara en avgörande fördel att ta nya kunder på nätet.
Kanske allra bäst återbäring på satsad krona blir det för mindre verksamheter. På nätet är det mycket mer jämlikt och många gånger får man en liknande exponering som de riktigt stora aktörerna på marknaden.
Slutsatsen blir att oavsett bransch funkar marknadsföring på internet. Har du en annan åsikt ser vi fram emot din utmaning, ta gärna en kontakt!
1. Jag Kom: Hur man får besökare till sin webbplatsen
Du behöver analysera vilka sökord som är relevanta och använda dig av Sökmotoroptimering och kanske av Sponsrade länkar för att få trafik. Även Sociala medier kan ha stor betydelse.
Mest kostnadseffektivt är i de flesta fall Sökmotoroptimering, detta då man kan hitta rätt sökord och inte betalar för trafiken utan bara för de resurser det kräver att få en bra placering. En väl genomförd Sökmotoroptimering kräver en tekniskt bra plattform, ett fylligt och levande innehåll samt en länkstrategi från andra webbplatser. Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med SEO.
2. Jag såg: Hur man får besökare att gilla din hemsida
Det börjar med bra webbdesign, men här krävs också ett innehåll med texter och bilder som visar att du kan din sak. Och givetvis måste hemsidan vara levande med ett uppdaterat färskt material.
Vi rekommenderar att man redan vid framtagning av ny webbplats tänker igenom hur man ska publicera på den och efter release låta den vidareutvecklas så den håller sig levande med ett färskt innehåll. Content marketing är ett begrepp som bygger på att du har ett så bra innehåll att besökare vill komma till din hemsida för att där få värdefull information.
Givetvis behöver din hemsida fungera lika bra på mobila enheter som smartphone och läsplatta. Vänder du dig till slutkonsument kan du förvänta att 30-50% av trafiken kommer via bärbara enheter. Under våren 2015 kommer Google uppdatera sina algoritmer så mobilt sök värderar webbplatser högre som funkar bra på dessa enheter.
3. Jag segrade: Hur man hjälper besökare att fatta beslut och ta en kontakt
För e-handel handlar det ju uppenbart om att få en order. Jobbar du med tjänster så är ofta målet att besökaren ska ge sina kontaktuppgifter så ni kan få kontakt och sy ihop det som ska utföras.
Det kan vara enkla kontaktformulär, men ofta handlar det om Whitepapers, guider att ladda ner, konkreta säsongsanpassade erbjudanden och tävlingar. Om det gäller större trafikvolymer behöver man ha bakomliggande system för att hantera och följa upp det som sker på sajten, Remarket.
I denna sorts webbprojekt behöver man också se till affärsnyttan och räkna på kostnad / leads och dessutom ha en uppföljning med kostnad / ny kund och order.
Skaffa nya kunder med din hemsida – funkar det?
Gissa själva vilket av följande 2 alternativ som ger bäst utfall en måndag förmiddag:
1. 10 kalla samtal till företag som du skickat brev till.
2. 10 samtal till företag som under helgen hittat er på nätet, skickat in en förfrågan och nu väntar på att du kontaktar dem med en offert.
Slutsatsen är ganska enkel: Varma samtal till företag som efterfrågat dina tjänster ger fler nya kunder och din säljavdelning trivs på jobbet!