Som nämnts tidigare så funkar fortfarande de traditionella SEO-teknikerna, men många gånger behöver man hitta nya vägar att få en bra synlighet. Några av de mer framgångsrika strategierna på senare år handlar om Branding, Content Marketing, länkar och att öka klickfrekvensen på de sökord där man fortfarande har en bra synlighet. Nedan områden anser vi bör ingå i en långsiktig SEO-strategi
Jobba med målsidor och olika sökord
Detta hör ju förstås till grundkursen sedan många år för en framgångsrik Sökmotoroptimering, säkerställ att du har bra målsidor för olika sökfraser. Jobba med innehåll och interna länkar som hjälper Google indexera på rätt sätt. Ett tips är att tänka till lite extra från början, man har stor fördel av att bygga rätt redan när sajten lanseras.
Investera i Branding
Förenklat kan sägas att ju starkare varumärke desto större chans är det att personer klickar på detta företags länk i sökresultatet. Att investera i branding blir därmed att optimera sin SEO. Att få fler besökare oavsett vilken position som företaget ligger på bland Googles sökresultat.
Sälj med Content Marketing
Content Marketing handlar inte om att sälja produkter vid enstaka tillfällen. Utan att bygga en långsiktig relation med kunden. En relation som gör att kunden söker sig till just det företaget igen och igen eftersom det upplevs finnas kunskap och hjälp här som kunden är i behov av.
Se titel & deskription som annonser & vinn klicket
Titel och deskription talar mycket tydligt om för Google vad sidan handlar om. Men det talar precis lika tydligt om för de som söker på Google vad sidan har för innehåll. Därmed ska man se både titel och deskription som annonser. Att ha ett säljande budskap redan här skapar större chans att man vinner klicket.
Hållbar länkstrategi
Länkar, nu senast i mars kom en policy-uppdatering att blogginlägg med länkar till e-handel som bygger på att man fått produkten som gåva anses fel. Med länkar kan du också hjälpa Google indexera rätt målsidor på din sajt.
Lokalt sök och sök på längre fraser ligger i tiden
Säkerställ att du syns bra på de orter du har verksamhet, detta är en riktigt stark trend sista åren där Google blandar nationella träffar med lokala leverantörer om man utifrån sökfrasen bedömer att det är vad man efterfrågar. Tänk också long-tail, kolla så du också har en bra placering på lite längre fraser som är relevanta för din verksamhet.