I början av 2000-talet såg man hemsidan endast som ett komplement till telefonkatalogen. En hemsida var bara ett sätt att synas på nätet med några kontaktuppgifter och lite information om företaget. Samtidigt lades stora summor på annonser i telefonkatalogen som en betydande del av marknadsföringen.
Men tiderna förändras, telefonkatalogerna är borta och kunderna söker information på nätet istället.
Och vem kunde då tro att hemsidan numera skulle få status som en av företagets viktigaste medarbetare?
En medarbetare som ofta blir kundens första kontakt med företaget och dess ansikte ut mot marknaden.
En genomtänkt och lättnavigerad hemsida kan göra en hel del av en säljares arbete vid ett kundbesök. Den kan vara det främsta verktyget i en presentation av företagets varor och tjänster och kan underlätta ditt arbete på många sätt.
Låt hemsidan göra jobbet!
Hur ska en hemsida se ut?
Första intrycket är lika viktigt för hemsidor som för människor.
Ingen företagare skulle drömma om att skicka en slarvigt klädd säljare på kundbesök.
Lika stort intryck en designad kostym eller en snyggt skuren dräkt ger på en besökande säljare, lika stort intryck ger designen på hemsidan.
På samma sätt har det blivit viktigt att din hemsida ser snygg och prydlig ut och kan presentera dina tjänster och produkter på bästa sätt.
Vad behöver hemsidan innehålla? Hur bör den se ut? Vad förväntar kunderna få ut av ett besök på min hemsida?
Man behöver tänka på åtminstone 4 saker
1) Grafisk profil och logotyp
Beroende på hur din logotyp är utformad kan den grafiska profilen ge hemsidan ett trevligt utseende med passande färger och typsnitt. Den grafiska profilen hjälper dig också att välja lämpliga bilder.
2) Bildmaterial
Många startsidor består till största delen av bilder och därför ställs höga krav på att bildmaterialet är genomtänkt och välbalanserat.
Det är viktigt att varje bild förmedlar sitt rätta budskap, skapar en känsla och får betraktaren att vilja se mer. För att på kort tid låta bilderna fylla denna funktion har många hemsidor ett bildspel på startsidan, där man på några sekunder kan presentera olika verksamhetsområden eller produkter tex.
Man kan också lägga upp klickbara bilder som leder vidare till undersidor som i sin tur berättar mer om ett speciellt ämne. Det är ett snabbt sätt för besökaren att hitta information.
3) En meny man förstår sig på
Att hemsidan är lättnavigerad och enkel att söka information på har visat sig vara avgörande för om besökaren ska vara kvar på sajten och inte leta sig vidare. En enkel menyhantering och knappar med tydligt signalvärde gör att man snabbt kan hitta information.
4) Responsiv design
Med responsiv design menas att sajten är användarvänlig även på mindre skärmar som telefoner.
Mobilanvändningen ökar hela tiden, surfplattor och mobiler har blivit viktiga redskap att skaffa information via. Därför är det viktigt att din hemsida ser bra ut i telefon eller på surfplatta.
Om du vill driva en e-handel är detta speciellt viktigt eftersom orderläggning via plattor och mobiler ökar stadigt.
Håll sajten vid liv
Ingen kund köper av en säljare som sover på jobbet. Håll sajten uppdaterad med nyheter, blogginlägg och nya bilder emellanåt. Det signalerar att företaget är vaket och redo att ge bästa service åt kunden.
Hälsa din nya medarbetare välkommen!
Hur din hemsida ska presenteras och läggas upp på ett användarvänligt sätt kan alltid en duktig webbyrå som Argonova hjälpa till med. Tveka inte att höra av dig till oss om hur vi kan hjälpa dig att göra din sajt till din bästa säljare!