Så, du har lanserat din webbsatsning? Visst vill man veta lite vad som händer på sidan. Ett kraftfullt verktyg för detta är Google Analytics. Genom en liten spårningskod så kan Analytics spåra beteenden och hjälpa dig att analysera din webbsatsning.
Med Google Analytics kan du se hur många som besöker din sida, varifrån de är och vilken teknik de använder för att besöka sidan. Du kan även sätta upp målsidor och på så vis kunna justera så att fler och fler som kommer till sidan hamnar på målsidan.
Om besökarna försvinner från sajten på en viss sida kan du analysera hur den sidan är uppbyggd och se om det går att ändra på den så att de stannar kvar och går vidare. Ett exempel är om kunderna försvinner i kassan. Kan det t.ex. bero på att fraktkostnaden inte varit tillräckligt tydlig i tidigare steg och att de därför tyckt det blivit för dyrt? När man sätter upp en målsida som t.ex. bekräftelse på köp eller kassan så kan man senare se hur många procent av besökarna som hamnar på denna sida. Gör man en förändring så kan man efter ett tag se hur mycket det hjälpte för att nå målet.
En ganska ny funktion är att man kan se hur många besökare och varifrån de kommer i realtid. Det kan vara spännande att se var besökarna är och man kan få en känsla för flödet på sidan.