Webbstrategi när Google ändrar spelplanen?

planering av content marketing

Att Google återigen gör större uppdateringar i algoritmerna som påverkar hur webbplatser rankas på olika sökfraser är inte oväntat.

I det här blogginlägget ser vi på den senaste uppdateringen BERT och så ställer vi frågan – Vilka mönster kan man se i de förändringar Google gjort på senare år? Hur kan dessa insikter hjälpa när man vill forma en framgångsrik webbstrategi?

BERT – Nu kan Google tolka hur du tänkte när du skrev sökfrågan!

BERT är en förkortning för Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Vilket lite förenklat  betyder att maskiner blivit bättre på att tolka mänskligt språk och matcha innehåll mot sökfraserna vi skriver.

Google började rullar ut BERT i slutet av oktober 2019 som en av de största förändringarna för sök på mer än 5 år som kommer påverka uppemot 10% av sökresultaten. Det är inte de stora populära sökningarna på ett eller två sökord som påverkas utan det är främst i den stora massan av små nischade sökningar på fraser som det blir en förändring. Google har börjat rulla ut uppdateringen i USA, men man kan förvänta att det inte dröjer länge innan BERT når Sverige.

Många som googlar skriver ofta ut en hel fråga eller en mening. I dessa fall kan sökresultaten idag bli ganska tokiga och inte alltid relevanta för den sökintention användaren har. Skillnaden är att framöver kommer större fokus ligga på att tolka innebörden eller avsikten med hela sökfrasen och inte på enskilda sökbegrepp i sökningen. Tex hur olika prepositioner styr innebörden i sökfrasen.

Vilka krav ställer BERT på dig som vill optimera så du syns bra på Google?

Då Googles mål är att förstå och tolka innehåll likt en människa så måste du optimera för människor. Det vill säga skriv texten för användarna och inte för Google, och det är ju det Google alltid uppmuntrat.

På detta är det svårt att hitta enkla genvägar, du måste jobba med fylligt innehåll, tydliga frågeställningar i rubriker och gärna ha sektioner med vägledande innehåll där du ger fylliga men ändå konkreta svar på egna sidor.

Ju bättre du kan leverera vad användarna vill ha, desto större sannolikhet är det att du rankas högt i sökresultaten. 

Hur forma en hållbar webbstrategi för god synlighet på Google?

Allt från uppdateringar namngivna efter fåglar som pingviner och kolibris till Rankbrain och Bert nu på senare år så är ändå trenden hyfsat förutsägbar. Sökalgoritmerna blir mer och mer intelligenta och det som krävs är att producera ett starkt innehåll som användarna efterfrågar kombinerat med en tydlig länkstrategi. BERT bekräftar detta, Google premierar innehåll som hjälper hitta välskrivna och tydliga svar.

Här kommer några vägledande punkter för att få till en webbstrategi med fokus mot Google.


1. Webbanalys lönar sig – Du ser vad olika insatser ger och om du jobbar i rätt riktning för din bransch. Var finns min målgrupp och vad krävs för att få in leads att jobba med?


2. Google är dominanten – Som senaste 10 åren, 80% av alla beslut om leverantör föregås av sökningar på Google. En god synlighet bygger varumärke och ger konkreta orders / leads.


3. Webbstrategi är en fråga för företagsledningen – Få upp frågan på agendan, sätt en budget och tilldela resurser. Man kan inte degradera sökmotoroptimering till en andrahandsfråga av teknisk natur.

Ta en kontakt så berättar vi mer hur vi kan hjälpa dig forma en hållbar webbstrategi och en stark närvaro på Google.