Har du koll på reglerna kring cookies på webbplatsen? Precis som med sötsaker kan det kännas obehagligt när det blir för mycket av dem. För att skydda användarnas integritet och dataskydd har olika lagar införts som reglerar användningen.
I och med den nya EU-lagstiftningen som börjar gälla den 6:e mars 2024 finns det en del frågetecken både kring användningen av cookies och Consent Mode v2. Som webbplatsinnehavare är det viktigt att vara medveten om och följa de regler och lagar som gäller. I denna artikel ger vi dig en översikt och några praktiska tips, men kom ihåg, det juridiska är inte vår expertis. För att vara säker på att du följer lagar och förordningar rekommenderar vi att du konsulterar en jurist med kunskap inom området.
Vad är cookies och varför är de viktiga?
Cookies är små textfiler som lagras på besökarens enhet när de använder din webbplats. Nästan alla webbplatser använder cookies i någon form. De spelar en nyckelroll i att göra användarupplevelsen smidigare genom att komma ihåg inloggningsuppgifter, språkinställningar och annan nyttig information som gör att webbplatsen känns mer personlig.
Vad säger lagen?
Numera räcker det inte med att endast informera besökaren om att cookies används. För att följa reglerna måste besökarna få information om vilka cookies som används och till vilket syfte. De måste ge sitt samtycke innan några filer lagras på deras enheter, förutom de som är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Samtycket ska vara ett aktivt val och besökaren ska även ha möjlighet att avböja. Det räcker alltså inte med ett passivt godkännande så som ”Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies” utan besökaren måste få möjlighet att godkänna eller neka användningen.
Google och Consent Mode v2
Den nya EU-lagstiftningen Digital Markets Act (DMA) träder i kraft 6 mars 2024. Målet med lagen är att skapa en mer rättvis konkurrens mellan digitala plattformar och påverkar främst de stora aktörerna så som Google, Apple, Amazon, Microsoft, Meta och andra tungviktare i den digitala världen.
Googles lösning för att göra det möjligt att fortsätta ge detaljerad information om hur besökare samtycker till användning av deras data kallas Consent Mode. Med Consent Mode v2 får webbplatsägaren möjligheten att anpassa Google-taggar beroende på användarnas godkännande av cookies för annonsering och analys. Även om besökaren inte samtycker till cookies kan anonymiserad data skickas till Google som med hjälp av AI modellerar konverteringar baserade på data och trender från samtyckande besökare. Det innebär att webbplatsägaren kan återfå en betydande del av data som annars skulle gå förlorad när besökaren väljer att inte ge sitt samtycke till datainsamling.
Du som annonserar med Google Ads kommer behöva en cookiebanner som uppfyller lagkraven samt är konfigurerad för Google Consent Mode v2 för att inte förlora möjligheten att bygga målgrupper för remarketing och använda förstapartsdata för att förbättra resultatet av dina kampanjer. Consent Mode v2 är särskilt viktigt för företag som riktar sig till konsumenter inom EU/EES.
Behöver du implementera Consent Mode v2?
Behöver du hjälp att implementera en lösning som följer de lagar och regler som finns? Genom att uppdatera din webbplats med Google Consent Mode v2 kan du säkerställa överensstämmelse med lagstiftning och fortsätta driva effektiva annonseringskampanjer samtidigt som du respekterar användarnas integritet.
Enklaste lösningen är att använda sig av en tjänst som automatiskt läser av vilka cookies som finns på webbplatsen och kontinuerligt uppdaterar informationen. Det finns en mängd lösningar för CMP (Consent Management Platform) på marknaden. Vi på Argonova har valt att samarbeta med Cookiebot som även är Google certifierade och har stöd för Consent Mode v2.
Tveka inte att kontakta oss om du vill ha hjälp med att implementera Cookiebot och Consent Mode v2 är du. Självklart är du också välkommen att höra av dig till oss om du har andra frågor eller funderingar.