Dags för Google Plus?

Google lanserade ju sin Facebook-utmanare – Google Plus (eller Google+) – för allmänheten hösten 2011. Att utmana ett så inarbetat varumärke som Facebook är ju inte helt lätt, men å andra sidan är det  Google som har en rejäl avändarbas att börja med och mycket resurser att satsa. Om man lyckats är väl inte helt klart än, men oavsett hur man tolkar olika siffror så går det bra. I slutet av 2012 säger Google att 500 miljoner användare hade aktiverat sitt konto.

För företag finns det nu även möjlighet att lägga in sidor, vilken är en process som är mycket lik den för att göra detsamma för Facebook. I sin webbstrategi gäller det att fundera på om man då även skall ha en Google+sida, eller om man inte har sida på Facebook, bara ha en +sida. Här är några skillnader och likheter mellan Facebook och Google+ som kanske kan hjälpa till att avgöra.

Google+ bygger på att man har ett Google-konto. Många har för att t.ex. få statistik genom Analytics, och då behöver man inte skapa ett nytt. Använder man sig av Gmail så kommer man att ha tillgång till sina kontakter från mailen direkt. En sak som Google trycker på i Google+ kallar de för ”cirklar”, vilket är grupper där man kan ordna sina kontakter. När man publicerar inlägg kan man bestämma vilka cirklar som skall se det inlägget.

Rent generellt har Google+ valt ett mer luftigt intryck utan så mycket information och reklam. Man skulle kunna känna att det har ett mer professionellt intryck och kanske är något som man vill ta i beaktande.

Likheterna mellan Facebook och Google+ är dock många – det är samma grundläggande princip för tjänsterna. Facebook har fördelen av att det är så etablerat. Det är dock inte så stora problem att underhålla sidor på både Facebook och Google+. Då har man kanalerna öppna för all möjlig kommunikation med kund