E-handel 2018 – Vad bör man tänka på

iphone

Under 2017 ökade e-handeln med 16% jämfört med tidigare enligt en rapport från Postnord. Om e-handeln fortsätter att öka på samma sätt som den hittills har gjort kommer e-handeln fördubblats om fem år. Idag kan man köpa allt ifrån mat till bilar på nätet och i många fall behöver man inte betala förrän efter man har fått sin vara. Därför är det viktigt att ligga i framkant för att lyckas med e-handel. VI har listat några av de e-handelstrenderna som är förutspådda för 2018.

Shoppningupplevelsen

Precis som webbtrafiken från mobil ökar, gör även den mobila e-handeln det. Idag är den allmänna uppfattningen att de flesta söker och jämför produkterna på mobilen men faktum är att allt fler också genomför köpet i mobilen. Eftersom köpen via mobilen ökar blir också den mobila shoppningupplevelsen viktigare. Därför behöver e-handlare vara mer uppmärksamma på hur deras webbshoppar faktiskt upplevs i mobilen.

Om du som e-handlare idag inte har en responsiv webbsida, en mobilanpassad alltså, bör detta ligga högst upp på din prioriteringslista. Men för  att skapa en bra shoppningupplevelse på mobilen behöver webbshoppen vara mer än bara responsiv. Det är viktigt att sidan är lättnavigerad och att det är smidigt att slutföra ett köp i kassan utan att frågetecken uppstår.

När din kund besöker din webbshop är denne oftast intresserad av en produkt och eventuellt tänker köpa produkten. Därför vill besökaren endast veta saker som är relevanta och ärliga, vilket kan göra att shoppingupplevelsen blir försämrad om kunden behöver leta mycket på sidan eller att informationen inte är tydlig.

Därför är en personifierad webbshop att föredra då den kan anpassas utifrån den enskilda besökaren. Det kan exempelvis innebära att när en kund tittar på en produkt kan denne även få upp relaterade produkter eller ”andra har också köpt”. På så sätt får kunden en bredare bild av det sortiment som denne kan vara intresserad av utan att leta. Det är också viktigt att ha i åtanke när du personifierar din e-handel att det följer nya dataskyddsförordningen, GDPR

– Låt kunderna skapa innehållet

Studier visar att människors förtroende är sju gånger högre för bilder från andra kunder och att potentiella kunder är mer benägna att köpa en produkt efter att de har sett ett foto uppladdat av en kund. Många e-handlare är redan idag duktiga på att inkludera recensioner på sina produktsidor för att öka konverteringarna, vilket är bra.

Anledningarna kan vara många men någonstans landar det ändå i att det handlar om en form av förtroende. När någon som faktiskt har köpt varan delar en bild av den, skapar det ett förtroende då den potentiella köparen lättare kan se om varan motsvarar dennes förväntningar jämfört med om besökaren enbart ser produktbilder.

Det är också en fördel att uppmuntra kunderna att dela bilder på produkterna de köpt i sociala medier och märka dessa med hashtags och på så sätt öka försäljningen. En som jobbar på detta sättet är exempelvis Denzel of Sweden, som säljer stilrena klockor.

– Live support

En framgångsrik e-handel ger kunderna en bra shoppingupplevelse och har en riktigt bra kundservice. Vi lever i ett samhälle där man förväntar sig snabb service och inte har tid att vänta i timmar eller dagar på att få ett svar på en fråga, fundering eller lösning på ett problem. Därför är det viktigt att kunna ge kunderna snabb respons.

Att använda livechat eller chatbots på webbsidan är en framgångsrik väg att gå. Nu för tiden förväntar sig kunderna att de ska få svar nästan direkt på meddelanden på exempelvis livechattar eller på Facebook Messenger. Det kan bli en framgångsfaktor för företag som har koll på sina kommunikationskanaler så som e-post, livechat och sociala medier.

– Förväntningar på leverans & returer

De som handlar på nätet idag har högre krav på sina leveranser än vad de hade för ett par år sedan. Det ska vara snabba leveranser, gratis frakt och gärna fria returer. De flesta stora e-handlarna erbjuder detta sedan flera år tillbaka men det ställs också högre krav på mindre webbshoppar. Om det inte går fort kommer besökarna sluta handla i din e-handel och därför är detta extra viktigt. Enligt e-handelsbarometern tyckte 93% av de tillfrågade att det är viktig att få ett tydligt besked om när varan ska levereras.

Desto snabbare desto bättre? Nej, inte nödvändigtvis. Kunderna vill inte bara att det ska gå fort utan de vill också att helhetsupplevelsen ska vara bra. Även om leveransen endast är en del av köpprocessen sitter varumärkesupplevelsen i detaljerna. Detta inkluderar allt ifrån förpackning till orderanpassning. Ingen vill ju ha ett fult paket utan alla vill känna sig speciella, därför kan det vara värt att lägga lite extra tid på detaljerna som skapar en upplevelse som kunderna minns. Fundera över hur dina förpackningar ser ut, kan du förändra något? Borde du skicka med en liten give away i förpackningen eller kanske ett fint budskap som får kunden att känna sig speciell?

– Är du tillräckligt speciell?

Konkurrensen bland e-handlar är stor och ökar i samma takt som webbutikerna blir fler. Därför bör du som e-handlare ställa dig frågan vad det är som gör dig speciell: Är det ditt utbud, pris, din kundklubb eller något annat som gör att kunderna handlar hos dig? Om du inte kan identifiera dina styrkor när det kommer till att vara konkurrenskraftig i e-handelsdjungeln, är detta något du borde ta och fundera på. Detta är något som krävs för att du ska framstå som unik.

Slutsatser för att lyckas i e-handeln 2018

Att e-handeln växer så att det knakar och att det gäller att hänga med i svängarna kan vi vara överens om. Att ta med sig när man jobbar med e-handlar 2018 är: 

  • Mobilanpassad webbshop.
  • Innehåll från kunderna själva.
  • Tydlighet, relevant information och transparens.
  • Låt inte kunden vänta.
  • Var unik för att sticka ut i bruset.

Har du en e-handel, funderar på att skaffa en eller behöver hjälp med din e-handelssatsning? Tveka då inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig!