E-handel – Minska retur & öka omsättningen

e-handels paket

E-handeln fortsätter öka med 16-18% på årsbasis och det är ett fortsatt stort sug att testa vingarna med en e-handelssatsning. Samtidigt mognar branschen och vi märker att en hel del av våra kunder redan har testat e-handel och är nu redo för nästa steg i sin webbsatsning, man ser potentialen och vill satsa vidare på webben.

Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en del tips och förslag som hjälper att öka omsättningen med fokus på minskad andel returer.

En grundläggande svårighet är trenden att kunderna förväntar fria returer och många e-handlare pratar om en returandel på över 30% vilket uppenbart gör det mycket svårt att nå lönsamhet.

Så här kommer 6 tips hur man kan minska andelen returer

1. Säkerställ att produkten håller vad du lovar

Den uppenbart viktigaste faktorn är ju att det du levererar till kunden ska motsvara det intryck du skapar i webbshoppen, om kunden är nöjd kommer returerna självklart att minska.
– Satsa på kvalitetskontroll av produkterna, defekta produkter som går ut sänker totalt och skadar också varumärket!
– Här kan faktiskt också negativa kundrecensioner vara till hjälp. I valet av teknikpryl så är det bra att veta vad som skiljer en produkt som kostar 1000:- från den som kostar 5000:-, att kommunicera det via kundrecensioner hjälper så kunden har en realistisk förväntan. Kundnöjdhet handlar nästan uteslutande om att möta förväntningarna.

2. Var övertydlig om produkternas egenskaper och storlek!

Särskilt inom kläder och mode är det en naturlig svårighet eftersom man inte kan provat plagget.
– Ha en storleksguide som går att förstå med tydliga mått.
– Om du har bilder med modeller, ange modellens längd och vilken storlek som visas på bilden.
– En självklarhet är ju att ha gott om bilder så man verkligen kan se hela produkten.
– Att ha ett flöde med kundbilder från Instagram ger ett mervärde som hjälper att uppleva hur produkten funkar i  verkligheten.
– Säkerställ att produkternas märkning motsvarar vad man förväntar sig av storleken, är small verkligen small?

 3. Forma en returpolicy utifrån er kundgrupp

Första steget måste bli att identifiera förutsättningarna, vem är kund hos dig och vad förväntar de. Utifrån det kan man ta fram en returpolicy som också stämmer med er affärsidé.
– Var tydlig i din kommunikation om köpvillkor och returer, denna information ska vara enkel att hitta.
– Det är inte ett måste att ha fria returer. Som någon uttryckte det, vi missar kanske några orders genom att inte ha fria returer, men det ger en högre kundkvalitet och ökar marginalerna.

 4. Sälj en större andel kundanpassade produkter

Om du i din e-handel också kan arbeta med kundunika produkter får du mycket gratis för i det läget blir det inte returrätt på samma sätt, en anpassad produkt kan ju inte returneras utan skäl. Av detta skäl söker fler och fler e-handlare öka denna andel för att säkerställa lönsamheten, gör det du också!

5. Snabba leveranser minskar returerna!

Med snabba leveranser minskar risken för returer, kunden har fortfarande full uppmärksamhet på köpet och ställer sig inte frågan, varför köpte jag denna…???
– Statistik från PostNord talar om att cirka 90% anser att det är viktigt att e-handelsföretagen kommunicerar leveransstatus, återigen behåll kundens fokus.
– Kundnöjdhet är också att vara pricksäker och kunna erbjuda den leveranslösning som kunden önskar, på det viset har man också en konkurrensfördel jämfört utländska handlare.

6. Gör det enkelt att returnera

Även om du inte önskar returer så måste kundnöjdheten behållas hög och då är enda vägen att göra det enkelt och smidigt.
– Det vanligaste är att kunden får en retursedel och sedan helt enkelt skickar tillbaka den oönskade varan.
– Smarta flöden och logistik för returer sänker också din egen administrationskostnad.