Marknadsföring via e-post är en av de mest lönsamma marknadsföringskanalerna för e-handel i dag. En mätning visar att ”67 procent anger att de på något sätt tar del av de nyhetsbrev som de får från e-handelsföretag” E-barometern för 2014
Det sägs vidare: ”När det gäller traditionella reklamkanaler rankar konsumenterna olika former av direktmarknadsföring högst. 20 procent tycker att erbjudanden som kommer direkt i brevlådan är viktiga, medan 16 procent anger nyhetsbrev via e-mail som viktiga. Först därefter kommer tidningsannonser. Rekommendationer i sociala medier framhåller endast 13 procent av e-handelskonsumenterna.”
Att regelbundet skicka ut nyhetsbrev stärker företagets varumärke och du påminner om din existens samt hjälper till att synliggöra företagets produkter. I ett digitalt nyhetsbrev kan du snabbt och lätt uppmärksamma en aktuell kampanj eller ett bra erbjudande. Här har du dessutom lättare att ge mer information genom länkar till fördjupad information.
E-postmarknadsföring & E-handel – En kostnadseffektiv kombination
Eftersom kostnaden för att driva kampanjer med nyhetsbrev är mycket låg så blir det direkt en viktig faktor för att nå ut med sin webbshop på marknaden. Här är ju den stora fördelen med e-handel att det direkt går att läsa av vad de gjorda insatserna ger för resultat. Många är de som märkt att tex Adwords och annan sökordsmarknadsföring kostar mer än det smakar.
Call to action (CTA)- Hela syftet med E-handel är ju att få orders!
Fortfarande hamnar man oväntat ofta på en riktigt dålig sida när man har klickat på något som intresserar i ett nyhetsbrev.
Genom att placera din CTA-knappar på flera ställen i brevet ökar du tillfällena för läsarna att hitta dem – men för många kan upplevas som tjatigt. Välj en lagom nåSe till att logotyper, bilder, rubriker med mera länkar till samma innehåll.
Den mest effektiva placeringen för en CTA-knapp naturligtvis högt upp, där man inte behöver scrolla ner för att hitta den. Lägger du den högt upp så ökar chanserna till respons från dina läsare då många av dem är alltför upptagna för att läsa mer än den första synliga sidan.
Market Automation – En ny väg att gå för större sajter
De nya formerna av automatiserade utskicken (marketing automation) öppnar också för nya sätt att marknadsföra dina produkter för dig som driver en lite större e-handel.
Med hjälp av marketing automation skapas kundprofiler. När en kund besöker en webbplats och söker efter information eller laddar ner broschyrer med information, har en profil börjat byggas. De blir snarare en del av en längre process i vilken målet är att kunden inte ska glömma bort företagets produkter och tjänster. Beroende på hur besökaren agerar och vad han köper skickas trigger mail som hjälper personen framåt i processen. Ha ett personligt tilltal med en hälsningsfras och mottagarens namn. Ha gärna med en koppling till tidigare besökta sidor eller genomförda köp.
Nedan följer några enkla tips hur du som e-handlare kan öka din försäljning
1. Produktnyheter
Förändringar i sortiment och säsongslanseringar är självklarheter för marknadsföringen av din e-handel. Sätt upp en publiceringsplan för hur produktnyheter ska släppas, sätt upp ett schema kvartalsvis så du inte kommer i tidsnöd.
2. Ha gärna med produktbilder mm i dina utskick
Det gäller ju att skapa nyfikenhet så de klickar vidare in till rätt undersida.
3. Undvik anonyma avsändare
Man får ett bättre genomslag med en tydlig avsändare, helst en personlig mailadress. Avsändare av typen “Info”, ”Support” eller liknande fungerar inte längre.
4. Ha riktigt bra landningssidor
Berättar du storstilat om nya produkter eller en ny kollektion måste det vara enkelt att klicka vidare för att komma till dessa produkter, få mer info och kunna genomföra ett köp
5. Tillför ett värde, som lyfter din sajt framför konkurrenternas
Några förslag: presentera en undersökning med anknytning till dina produkter. Gör ett så kallat kundcase som får uttala sig. Intervjua en expert och bjud läsaren på den kunskapen.
6. Mät och följ upp
Med hjälp av digitala nyhetsbrev och e-postutskick blir det enklare att hålla reda på statistiken. Mål kan sättas upp, siffror kan redovisas och framgångar kan mätas genom att undersöka hur många som öppnar e-postutskicket, surfar vidare till webbplatsen eller avslutar sin prenumeration på nyhetsbrevet.
7. Prenumerera…
på dina konkurrenters nyhetsbrev så då får hjälp med din omvärldsbevakning och prisbild vid olika kampanjer.
Din satsning på e-handel handlar om lyckas med sin marknadsföring!
Att börja med e-handel är en stor utmaning, här vill vi rekommendera att du redan från början värdesätter Nyhetsbrev som en viktig del av din marknadsföring. Börja samla epostadresser och bygga en utskickslista med intresserade mottagare.
Ett digitalt nyhetsbrev drar fler besökare till webbplatsen. Med hjälp av nyhetsbrev via e-post kan företag länka texter och bilder i nyhetsbrevet och på så vis skicka besökare direkt till webbsidan. Detta genererar fler besök och större sannolikhet att ett köp genomförs.
Då vi själva levererat e-handel sedan 2004 kan vi också ge dig stöd med en digital strategi som hjälper dig få din e-handel att lyfta!