Att driva en webbshop kräver inte bara en bra produkt eller tjänst, utan också en välgenomtänkt e-handelsstrategi. En e-handelsstrategi är en övergripande plan som fokuserar på hur din webbshop ska uppnå maximal försäljning, öka kundtillfredsställelsen och konkurrenskraften. Strategin kan gälla flera områden, så som teknik och funktionalitet, marknadsföring, kundrelationer, utbud och logistik.
Varför behövs en e-handelsstrategi?
Att definiera mål och göra upp en plan för vilka digitala kanaler och verktyg som passar bäst kan gör det möjligt att snabbare nå önskat resultat och minimera oönskade kostnader. En effektiv strategi innebär också att man hela tiden följer upp och utvärderar resultatet vilket ger en flexibilitet att anpassa sig till förändringar i marknaden och nya kundbeteenden.
1. Var ska man börja?
Ett vanligt misstag är att börja dra i flera trådar samtidigt för att komma igång snabbt. Men för att få önskad effekt är det viktigt att säkerställa att alla pusselbitar finns på plats, få en gemensam bild över den nuvarande situationen och bestämma ambitionsnivå. Genom att formulera en e-handelsstrategi och definiera mål går det att dra nytta av synergier och jobba mer effektivt.
2. Fokusera på användarna
För att lyckas som e-handel är det viktigt att förstå och definiera sin målgrupp. Lär känna användarna och deras preferenser, behov och smak så kan du maximera effektiviteten, vara mer relevant och skapa en övergripande bättre kundupplevelse. Detta ökar din avkastning, minskar kostnaderna och differentierar dig från konkurrenterna.
3. Öka din webbshops synlighet
Marknadsföringen är en självklar del av e-handelsstrategin. För att öka synligheten för din webbshop och locka fler kunder är det viktigt att investera i marknadsföring. Det finns många olika sätt att marknadsföra din webbshop. Annonsering i sociala medier, Google Ads eller influencer marketing för att nämna några. Du kan även ladda upp dina produkter i Merchant center för att marknadsföra dina produkter utan kostnad.
Marknadsföring är en långsiktig investering som kräver kontinuerlig uppföljning och justering. Vi vet att det är en stor utmaning för många e-handlare att bygga varumärkesmedvetenhet och engagemang i olika kanaler.
4. Verktyg för att mäta och analysera resultat
Att mäta och analysera aktiviteten och prestandan är viktigt för att förstå vilka insatser som krävs för att optimera en webbshop ytterligare. Det finns flera gratisverktyg som kan användas. Google Analytics är ett av de mest populära verktygen för att spåra och analysera trafik, konverteringar, besökarflöde, demografisk information och mycket mer. Matomo (fd Piwik) erbjuder liknande funktioner för att spåra besökare och analysera deras beteende.
Google Search Console ger insikter om hur webbshopen presterar i Googles sökresultat. Du får också information om klickfrekvens och eventuella problem som gör att Google inte kan indexera din webbplats.
Om du använder Facebook för att marknadsföra din webbshop kan Facebook Insights ge dig värdefulla insikter om din publik, inläggens prestanda, samt hur många användare som interagerar med din webbshop från Facebook.
Hotjar låter dig spela in och analysera besökares beteende på din webbplats. Verktyget ger dig möjlighet att skapa värmekartor och analysera klick-, scroll- och nedrullningsbeteenden.
Genom att använda dessa verktyg kan du snabbt identifiera problemområden på din webbshop. Du kan även analysera användarbeteenden och spåra hur olika kampanjer påverkar trafik och konverteringar på din webbshop. Det gör att du kan identifiera vilka strategier som ger bäst resultat och fokusera dina resurser där det ger störst effekt.
5. Ta hjälp – Vi finns alltid nära till hands
Önskar du stöttning är du välkommen att anlita oss på Argonova som samarbetspartner. Vi inleder ett samarbete med att i nära dialog med dig som kund lokalisera behov och få en gemensam bild över insatser och prioritering. Genom strategiska beslut grundade på analys och kunskap kan vi hjälpa dig ta ett helhetsgrepp kring marknadsföringen samtidigt som du kan fokusera på din kärnverksamhet.
Besök vår sida om e-handel för mer information och klicka sedan på ”Kontakta oss” för att komma i kontakt med vårt team. Vi ser fram emot att hjälpa dig att fortsätta växa och lyckas med din webbshop!