En digital strategi – Skapar värde för mindre verksamhet

Mycket skrivs och pratas om digitala strategier och hur man lyckas på webben. Det som hörs och syns gäller oftast för större verksamheter med en omfattande budget för marknadsföring. Men i det här inlägget vill vi berätta lite om hur man kan skapa en digital strategi för mindre verksamheter typ med en omsättning allt ifrån 5-10 milj sek upp till ungefär 100 milj sek.

Funderar du på vad som bör ingå i en digital strategi för ditt företag?

Utgångspunkten är enkel: med en tydlig och genomtänkt webbstrategi får du en konkurrensfördel! En bra närvaro på webben stärker ditt varumärke och hjälper dig till fler nya kunder och fler orders!

Några exempel på mindre verksamheter:
– Kanske du har 5 – 20 anställda i servicesektorn eller inom bygg och undrar hur du kan marknadsföra dig lokalt på nätet för att få fler uppdrag.
– Eller så tillhandahåller du konsulttjänster med omsättning på 10 – 20 milj sek och vill växa och ta kunder i hela Sverige.
– Du kanske driver en mindre E-handel med begränsade resurser och vill nå ut och öka besöksmängden och få fler orders.

Detta är bara några exempel på mindre företag som efterfrågar en digital strategi men där de större och mer omfattande kampanjerna inte är möjliga att genomföra. Så vad finns att göra?

Här går vi igenom några steg som bör ingå i en digital strategi och ger också exempel på konkreta insatser och tjänster som hjälper dig lyckas på nätet. Vi anpassar den digitala strategi vi tar fram till de behov du har. Kanske behöver du hjälp med alla delar vi räknar upp nedan, eller så är det bara några få som är relevanta så ni kan ta nästa steg i er webbsatsning.

Konkreta delar i en digital strategi för mindre verksamheter

1. Framtagning webbstrategi:
Vi behöver förstå er verksamhet och hitta de konkreta aktiviteterna som passar er och utifrån det sätta en actionplan med tillhörande tidplan. Ibland ingår också framtagning av ny webbplats.

2. Sökmotoroptimering:
Cirka 80% av alla köp föregås idag av sökningar på Google, att finnas med högt på resultatlistorna ökar möjligheten till ökad försäljning. I de allra flesta fall är en Sökmotoroptimering en grundläggande del i en digital strategi, särskilt så eftersom det är en kostnadseffektiv metod att öka genomslaget för din webbplats.

3. Adwords, sponsrade länkar på Google:
Med annonsering på Google har du en god möjlighet att berätta om dina tjänster just i den stund då någon aktivt söker det du erbjuder.

Styrkan hos Adwords är att du kan ha många sökord och snabbt justera i kampanjen efter de erbjudanden du jobbar med för stunden. Det också enkelt att mäta vilka sökord som ge ett önskat resultat, de som inte ger effekt pausar vi.

4. Sociala medier & synas på flera webbplatser:
Att synas där dina kunder finns är kostnadseffektiv marknadsföring. Vi hjälper dig med marknadsföring på sajter och sociala medier som dina kunder använder. Här ingår ofta Facebook och Youtube både med innehåll och annonsering.

5. Innehållsmarknadsföring och Leads:
Ska man lyckas med sin webbsatsning behöver man jobba aktivt med ett levande innehåll. På det viset vill fler ta en kontakt via hemsidan och det blir fler orders i en e-handel. Här är en viktig del att ha en tydlig plan vem som gör vad när det gäller publicering. Om ni inte har resurserna kan vi stödja med ett bra innehåll som får besökare på er webbplats att ta kontakt.

6. Analys och uppföljning
Uppföljning krävs så man säkerställer att resurser och budget ger bästa lönsamhet. Vi arbetar med kvalificerade verktyg och här ingår ett schema för återkommande avstämningar.

Hur arbetar Argonova systems med digitala strategier?

Vi har en lång erfarenhet av att hjälpa mindre företag med webbproduktion och marknadsföring. Under senaste 5 åren märker vi en ökad andel förfrågningar på digitala strategier då fler och fler inser potentialen att nå ut till nya kunder via webben.

Vi tar gärna fram en skräddarsydd digital strategi som passar era behov. Ta en kontakt redan idag så går vi igenom er verksamhet och hur vi kan hjälpa er lyckas på nätet.