På e-handel har man ofta frågor om hur man kan synas bra i Google. Grunden för att lyckas på nättet är sökmotoroptimering.
Sökmotoroptimering är inte alls svårt och man kan absolut göra jobbet själv eller anlitar en proffsig webbyrå istället att skjuta jobbet enkelt och snabbt. Det måste man medveten om är att sökmotoroptimering alltid kräver en insats av tid och hårt arbete om man vill ranka bra på hårt konkurrensutsatta ord.
Google sökmotor har en stark ställning i Sverige och över 90% av internetsökningarna sker via Google.
Resultatsidorna är det vanligaste traditionellt sätt i Google. En resultatsida är en samlingssida för ett antal objektssidor. Google är faktiskt totalt ointresserade av att visa upp innehållstomma kategorisidor i sökresultaten. Därför krävs det unik text eller rätt mycket text på resultatsidorna.
Dessutom behövs det en h1-rubrik och kanske en h2-rubrik med ett synonymt begrepp.
Title-texten spelar den starkaste roll om vad en sida handlar om!
Här kommer några bra tips om SEO för e-handel:
- Se till att ha unikt innehåll på alla produkter och arbeta med de som har störst potential att driva större försäljning genom bättre placering.
- Se till att startsidan har en väl utformad titel-tagg och optimera titel-taggarna på andra sidor som indexeras hos Google.
- Meta beskrivningarna är väldigt betydelsefulla för klickfrekvensen i sökresultat.
- Se till att ha unikt innehåll på huvudkategorisidorna med både väl utformade rubriker och brödtexter utöver produkterna.
- Använd inte bilder för att visa text. Det finns webbtekniken för att skriva ut text snyggt med rätt typsnitt på rätt ställe utan att använda bilder.
- Se till att arbeta efter en strategi för uppbyggnad av länkar.
- Hantera utgångna produkter bättre än att ta bort dem.
- Använd mikrodata i HTML-koden för att förtydliga för sökmotorer vad som är produktomdömen och produkter.
- Låt URL:en på ett logiskt och enkelt sett beskriva vad sidan handlar om.
- På URL:en separera ord med bindestreck och konvertera åäö med aao!
- Se till att laddningstiden optimeras så mycket som möjligt, långsam sidladdning påverkar användarupplevelse kraftigt negativt och sökmotorer vill inte driva trafik till en seg butik!
Att komma först i sökmotorerna som Google är mycket svårt, därför är det viktigt att hålla koll på varför man väljer det ena sökresultat framför det andra.