Nyhetsbrev är ett effektivt sätt att marknadsföra sig och hålla en dialog med sina kunder. Det blir en påminnelse om ert varumärke och det etsas in hos dina kunder att du är ett bra leverantörsval, du blir Top-of-Mind!
Det är också en interaktiv form av kommunikation där man har möjlighet att öppna upp för dialog mellan kund och företag. Kanske kommer du utskick just i rätt tid för att visa vem som kan lösa det problem som precis seglat upp.
Kundvård med nyhetsbrev – hur då?
1. Ha en plan! Innan du gör något överhuvudtaget måste du sätta upp mål. Vad ska du uppnå? Vill du sälja mera, öka webbplatstrafiken eller bygga expertstatus? Hur ser målgruppen ut? Vilken ton ska innehållet ha? Ha allt detta klart för dig innan du börjar. Skapa sedan en planeringskalender så att du vet vilket innehåll du ska skapa och när du ska göra det.
2. Lös problem, att av de bästa sätten att skapa bra innehåll är att studera dina kunder. Vilka problem har de när det gäller dina produkter eller tjänster? Vilken information saknar de? Skapa innehåll som ger svar på detta.
3. Använd storytelling. Även om informationen du delar med dig av är sensationell så kommer du tappa många om du bara levererar torr fakta. Väver du däremot in en bra berättelse i ditt innehåll har du betydligt större chans att engagera.
4. Stärk ditt rykte som expert genom att ge bort gratis kunskap. Du har intressanta saker att säga! Ett enkelt sätt att kommunicera är med korta nyhetsbrev som visar möjligheterna med varför de ska köpa från dig.
5. E-postutskick ger goda möjligheter för företag att interagera med sina kunder. Detta kan ske genom att skicka ut enkäter, formulär, frågeställningar eller helt sonika be om feedback i ett särskilt ärende.
6. Framgångshistorier ger effekt. I nyhetsbrev är det bra att presentera strategiskt utvalda kundcase där en nöjd kund berättar om en viss produkt eller tjänst som hen nyttjat eller köpt via företaget. Ingenting är mer värdefullt än ett gott rykte.
7. Vårda företagets image med rätt information. Nyhetsbrev stärker inte bara ett företags varumärke – det verkar dessutom som ett recept på bra goodwill och lyckade affärsrelationer. Ett informativt nyhetsbrev med tilltalande erbjudanden, och som skickas ut med lagom långa mellanrum, gör att kunder inte glömmer bort företagets tjänster.
8. Stärk företagets varumärke, följ er grafsika profil. Att synas är lika viktigt som att vårda företagets image. Om detta sköts professionellt genererar det ett starkare varumärke som automatiskt kopplas ihop med positiva attribut och känslor. Det gäller att vara tydlig med den grafiska och visuella framställningen av varumärket i all marknadsföring, även den digitala.
9. Belöna lojala kunder. Erfarenheten visar att befintliga kunder spenderar minst 50% mer än vad nya kunder gör. Så dina mest lönsamma kunder är återkommande kunder. Gör du eller ni tillräckligt för att uppmuntra dem att arbeta med dig igen? Håll kontakten, och ge dem något av värde i utbyte för sin tid och uppmärksamhet. Det behöver inte vara så mycket, det kan vara förtur till en speciell händelse du planerar, hjälpsamma insikter och råd eller nyheter som kan vara till nytta för dem.
10. Kundrecensioner ger ökad trovärdighet. Många konsumenter söker i dag produktrecensioner baserade på tidigare kunders omdömen. Genom att integrera kundrecensioner i dina utskick framstår du som mer trovärdig och övertygande. För att bygga upp en användbar databas med kundrecensioner så kan du automatiskt, en till två veckor efter genomfört köp, skicka en recensionsförfrågan till aktuell kund.
Att behålla och förvalta kundrelationer skapar lönsamhet!
En erkänd sanning är att det är enklare att sälja mer till en befintlig kund jämfört att skaffa nya! Slutsatsen blir att det är värt ansträngningen att jobba med kundvård och återkommande kommunicera med dina befintliga kunder tex med hjälp av nyhetsbrev.
Lycka till med din epostmarknadsföring och du kommer snart märka hur det hjälper dig att stärka din relation med dina kunder!