SEO / Sökmotoroptimering / Sökordsmarknadsföring

Sökordsmarknadsföring är den snabbast växande delen av mediekakan i Sverige idag, och har bara i år ökat med nästan 30%. Företagen inser mer och mer att det är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på.  Det finns så klart olika sätt att göra detta på; genom till exempel sökmotoroptimering, sponsrade länkar  och affiliatenätverk.

Hur ska du spendera dina pengar?

Först måste du göra valet om HUR du ska använda dina pengar till din marknadsföring på internet. Sökmotormarknadsföring kan delas upp i två delar; sökmotoroptimering och sponsrade länkar. Ska du lägga pengarna på sökmotoroptimering som innebär att du ser över strukturen och innehållet på din sajt, ska du köpa annonser på till exempel Google eller ska du kanske lägga din lit till affiliatelänkar?

Några tips

Köper du en annons på Google så är ett tips att  länka din annons till en ”annonssida” (landningsida) på din sajt. Kommer kunden rätt in på din startsida kan jag garantera att hon inte kommer att orka klicka sig till den sidan som har det hon sökte efter. Så gör i stället en landningssida där kunden får se ditt erbjudande med en gång. Tänker du istället satsa dina pengar på sökmotoroptimering så var noga med dina sökord och fraser. Använd ord som faktiskt har med din verksamhet att göra och som gör att kunden tycker att hon hamnat rätt.

Argonova Systems jobbar med Sökmotoroptimering / Sökordsmarknadsföring eller bara SEO! 

Etisk sökordsmarknadsföring

Även i internetvärlden finns det oskrivna lagar, moraliska tillvägagångssätt och praxis att ta hänsyn till. På grund av att webben utvecklats så otroligt fort under många år så har inte lagverk och liknande hunnit med i utvecklingen. Det gör att du själv till en viss mån (och med vissa saker) får ansvara för hur du beter dig på nätet. Något som är relativt vanligt när det gäller sponsrade länkar är varumärkesintrång. Än så länge finns inte tydliga riktlinjer eller lagar i ämnet men det troligtvis kommer snart att ändras. Vad jag syftar på är när företagare ”stjäl” andra varumärkens sökord för att attrahera kunder. Säg att du säljer begagnade bilar och annonserar på Google. Du anger kanske Volvo som ett sökord, vilket gör att din annons visas varje gång någon söker på ordet Volvo. Inget garanterar att du får in personen på din sida men du syns i alla fall. Du har med andra ord egentligen inte gjort något fel men utnyttjat någon annans varumärke till dina egna syften.

Tänk över hur du ska marknadsföra dig på internet och vilket ansvar du vill ta. En sajt som visar ansvartagande blir mer betrodd = fler kunder. Det bästa är om du tar hjälp av någon som faktiskt kan marknadsföring på webben med alla dess regler.