SEO-trender som funkar ihop med rankbrain

seo

Man får ta det som ett faktum att för de flesta så ger god synlighet på Google en ökad möjlighet till fler kunder och orders! Så när det nu pratas om ett nytt landskap för sökmotoroptimering gör vi här en trendspaning inom SEO med fokus på Googles AI begåvade algoritm RankBrain.

Ett bra tag sedan nu som Google tog de stora stegen med utvecklade algoritmer, t.ex. Hummingbird kom 2013, men fortfarande händer en hel del även på senare år som man behöver ha kolla på för att få en bra synlighet på Google.

För cirka 5-6 år sedan talade Google om att 15% av alla sökningar var på sökord och fraser som man aldrig sett förut. Det motsvarade 450 millioner sökord, d.v.s. där fanns lite att ta tag i. Man lanserade RankBrain 2015 för att hantera denna situation.

Nu har den utvecklats och vi börjar med att ge vår bild av vad det innebär och därefter listar vi viktiga faktorer man behöver ha kolla på för att synas bra på Google. Några källor för vår analys kommer på slutet.

Hur funkar Google och vad gör rankbrain?

Syftet med RankBrain är att hitta det innehåll som bäst besvarar sökfrasens intention, istället för innehåll som bäst matchar själva sökfrasen. RankBrain är ett program som använder artificiell intelligens (ofta förkortat AI) för att lära sig vad du och jag egentligen söker efter när vi skriver något i Googles sökruta. Det hjälper Google att bli träffsäkrare och presentera ett så nyanserat och precist resultat som möjligt.

Google själva beskriver RankBrain som den tredje viktigaste signalen för rankingen. Den allra viktigaste är fortfarande länkar från andra sidor. Och nummer två förmodas vara något som heter Latent Semantic Indexing (LSI). Men den tredje viktigaste signalen av hundratals är alltså RankBrain.

RankBrain introducerades 2015 och ansågs initial påverka 15% av sökningarna men har succesivt fått ökad betydelse och anses numer påverka de flesta sökningar, i synnerhet sökningar som rör ovanliga mindre frekventa sökfraser. Tilläggas ska att algoritmen huvudsakligen berör Topp-10 placeringar, kanske av resursskäl.

Lite förenklat arbetar RankBrain med två olika metoder:


1. Algoritmen scannar stora textvolymer och vektoriserar begrepp för att finna matematiska samband mellan olika ord och fraser som vi gör sökningar på.

2. Algoritmen analyserar också våra sökbeteenden och hur vi navigerar på de webbsidor vi besöker för att värdera hur relevant en sida är för den som besöker den. Här är viktiga faktorer klickfrekvens, tiden vi tillbringar på sajten och bounce-raten d.v.s. andelen som direkt lämnar sajten istället för att läsa mer på andra sidor.

Med en ökad förståelse för vad som är kvalitetsinnehåll minskar länkars i betydelse för placeringen på Google. Är det kanske början till slutet med länkstrategier som en viktig del i sökmotoroptimering? Ursprungligt var länkar avgörande för Googles förmåga att kunna jämföra olika sajter mot varandra, bra länkar var som starka röster för en bra placering på Google. Vad man kan bedöma är det fortfarande den viktigaste faktorn men inte på långt när så avgörande nu som tidigare varit fallet. Så kanske inte början till slutet, mer slutet på länkarnas avgörande betydelse

Så vad göra och vilka faktorer behöver man ha koll på?

Du behöver helt enkelt lära dig att tänka som Google. Vad är Googles främsta fokus? Helt enkelt att presentera användaren det bästa resultatet. I de flesta fall är inte det en text fylld med sökord, istället är det oftast en text som täcker ämnet eller frågan på ett fylligt sätt och som tillför värde till den som läser.

Att Google numer också väger in användarbeteenden kan ju egentligen inte vara någon större överraskning. Om ingen besöker sidan och stannar för att läsa, varför skulle då Google behålla den på en Topp-10 placering.

Här listar vi några faktorer vi menar man måste ta hänsyn till med modern SEO, faktorer som direkt anknyter till RankBrain har vi markerat. Denna punktlista är främst relevant för på dig som jobbar med lite fler sökord och som vill synas i konkurrensen med andra som också jobbar med SEO. För mindre verksamheter med ett fåtal sökord, lokal inriktning och låg konkurrens kan man jobba med enklare medel.

1. Som alltid, utan länkar blir det inget på Google
Även om länkar minskar i betydelse är här inget nytt under solen, en länkstrategi är fortfarande grunden för all SEO.
Jobba långsiktigt och seriöst med länkar på etablerade webbplatser med ett relevant innehåll.

2. Teknik & CMS / Publiceringsverktyg
Förr talade man ofta om att välja ett CMS / Publiceringsverktyg som var Sökmotorvänligt, den frågan kan man nog släppa i dagens läge, alla större publiceringssystem är seo-vänliga.
Däremot att jobba smart med konfigurering av innehåll och plugins är fortfarande avgörande, det räcker inte att bara sätta upp något och tänka att det räcker.

3. Svarstider

Kör en test på ett SEO-verktyg vilket som helst och du får direkt klart för dig att mycket handlar om svarstider när du ska optimera din sajt.
Standarden sätts förstås av Google, testa din sajt i detta verktyg och du får domen direkt. 

4. Håll din sajt levande och fyll på med läsvärt innehåll

Utvecklingen gynnar webbplatser som regelbundet publicerar innehåll som svarar på frågor inom ett ämne eller en bransch. I andra änden bannas sidor med klent innehåll som inte attraherar någon, ta bort dessa så inte de drar ner sajten.

5. Mobile-first – För de flesta sajter kommer mer än 50% av trafiken från mobila enheter

Så i första hand för besökarna, se till att din sajt funkar responsivt så upplevelsen i mobilen är optimal. Dessutom, Google indexerar och rankar hur din mobila sajt beter sig i jämförelse med dina konkurrenter.

6. RankBrain: Skapa innehåll som matchar syftet med de sökningar som görs

Här handlar det inte i största allmänhet om ett välskrivet innehåll. Det som gäller här är att matcha verkliga sökningar med ett innehåll som verkligen ger ett svar på frågor som folk ställer.

7. RankBrain: Stärk klickfrekvensen på Google

Begreppet ”klickbete” är ganska negativt, men på något vis behöver man ändå en bra visning på Google som gör att användare klickar på din länk. Detta styrs huvudsakligen av Title, Description och URL jobba aktivt med dessa.

8. RankBrain: Hjälp besökaren stanna på sidan och helst klicka sig vidare

Hur vet Google att det är ett bra innehåll och en bra sajt? Ja om en stor andel användare stannar kvar och läser och dessutom klickar sig vidare för att läsa ännu mer, då är det något som Google premierar med en högre placering.
Här verkar att kunskapsbanker eller FAQ’s med bra frågor och fylliga svar är ett hyfsat bra sätt att nå detta mål.

9. RankBrain: Jobba med LSI, ha inte bara fokus på enskilda sökbegrepp.

LSI står för Latent Semantic Indexing. Det handlar om sökord, fraser och begrepp som enkelt kan associeras med det ämne du avhandlar på din sida. I praktiken innebär detta att fylliga texter med hög kvalitet krävs för att övertyga Google. Riktigt fylligt är över 1000 ord, att arbete med sådana textvolymer ställer också stora krav på god Copy.

10. RankBrain: UX, ha fokus på användarupplevelsen

Responsive design, bra bilder, stark rubriksättning, tydliga ingresser som inte kräver att man skrollar, att man enkelt och direkt kan hitta svaret. Ja allt detta är faktorer som bidrar till förbättrad användarupplevelse, jfr pkt 7.

11. Gör vad du kan för att synas mer!

Utan tvekan blir det svårare att synas på Googles första sida. Där finns annonser, Google Places, Google my Business, olika snippets med direkta svar eller utdrag från olika sidor.
Allra lyxigast är nog om du kan få Google att associera innehåll på din sajt till sådana innehållsytor. Ett tips är att ha riktigt bra ingresser som tydligt och direkt ger ett bra svar.

Slutsats – Ett nytt landskap för sökmotoroptimering

Även om en hel del av punkterna är samma som under många år och andra intuitivt är bra saker så är det ingen tvekan att det finns nya saker att beakta för alla som vill synas i Googles organiska sökresultat.

Det lönar sig fortsatt att synas på Google, mer än 80% av alla inköpsbeslut beslut föregås av sökningar på Google. En god synlighet på Google ökar dina möjligheter till fler kunder och orders!

Ta en kontakt så berättar vi mer hur vi tänker kring Sökmotoroptimering!