Varumärken förknippas i huvudsak med en logotyp dvs. en symbol, figur eller text som på olika sätt vill förmedla vilken verksamhet ett företag bedriver. Men ett varumärke är mer än så – det är vad du som kund förknippar företaget med och vad företaget vill att du ska tänka på. Speciellt när du ser deras logotyp.
Tänk tex på McDonalds eller Ikeas logotyper. Ingen av logotyperna förmedlar egentligen vad företagen sysslar med, men kunden är väl medveten om att man inte kan köpa möbler på McDonalds eller hamburgare på Ikea. Deras respektive varumärken är så starka att det inte råder någon tvekan om vad de är kända för.
Google har kommit ännu längre som till och med har tillfört språket ett nytt ord för sin tjänst; att ”googla” har blivit ett begrepp i folkmun för att söka information på internet.
För varumärkets skull är det viktigt att din logotyp är lätt att känna igen
Igenkänningseffekten är en drivande känsla för att kunden ska känna trygghet inför ett köp. Många kunder som söker på nätet efter ett företag, fastnar ofta för en logotyp man känner igen. Kanske man tidigare sett den i ett reklamblad eller på en firmabil. Detta skapar en slags känsla av trygghet utan att kunden egentligen vet någonting om hur duktig leverantören eller hantverkaren egentligen är. Så marknadsför din logotyp och ditt budskap på många olika sätt, tex på nätet, genom sociala medier och på firmabilen. Då är chansen större att kunden kontaktar just ditt företag än att de ringer ett företag de aldrig hört talas om förut.
Men logotypen måste vara unik
En logotyp kan se ut på många olika sätt , därför är det viktigt att just din logotyp inte liknar någon annans. Vissa likheter kan naturligtvis inte alltid undvikas. Men om likheterna är så uppenbara att man kan förväxla logotyperna, kanske den ena parten har gjort sig skyldig till varumärkesintrång. Det finns lagar som skyddar logotyper och varumärken av precis den orsaken; man vill inte riskera att bli förknippad med någon annan och kanske förlora kunder till en konkurrent.
En varumärkesbärare kan vara mer än bara logotypen
Det finns många exempel på kändisar som med sig själva och sitt namn är bärare av varumärket för de produkter de gör reklam för. Många idrottsstjärnor brukar tex. göra reklam för müsli eller andra hälsoprodukter. Man vill helt enkelt att kunden ska dra slutsatsen att om någon som fått många guldmedaljer säger att müslin smakar gott, så gör den det. Kändisen går i god för produkten och blir en bärare av dess varumärke, vilket skapar trygghet för kunden i sitt köp.
Fler värden som laddar varumärket kan vara att man tillverkar miljövänliga produkter eller ger ett överskott till välgörande ändamål. Dessa saker behöver inte ha någonting med företagets affärsidé att göra, men det stärker företagets varumärke.
Ett sådant exempel är Always. Utan att nämna ett ord om sina produkter, ökades försäljningen enormt efter att de lanserat reklamfilmen Fight like a girl. Varför? För att de visade att de bryr sig om människor, alla är lika mycket värda och ingen ska behöva vara utanför eller bli förlöjligad på grund av vem man är. Dessa värden ville kunderna stödja genom att köpa Always produkter. Se gärna videoklippet här
Står du redo på startlinjen?
Men någonstans och någon gång har resan ändå börjat även för de mest framgångsrika företagen, med djupa funderingar på hur logotypen ska se ut och hur varumärket ska presenteras. Kanske du är i samma situation?
Läs om hur vi kan hjälpa dig med varumärkesstrategi, ring oss gärna för mer information!
Med en tilltalande logotyp och ett starkt varumärke kan du dra ifrån dina konkurrenter!