Vilka sökord ska jag sökmotoroptimera?

Många gånger är beslutet att ha sökmotoroptimering för sin hemsida självklart, men vilka sökord man ska jobba med är ofta betydligt svårare att besluta om.

Det enkla svaret är att man ska välja relevanta sökord, men utmaningen ligger i att det inte finns ett fåtal enkla urvalskriterier att tillgå som täcker alla verksamheter. Det enda säkra tycks vara att man ska vara försiktig att rekommendera lämpliga sökord i termer av att de ÄR bäst. Snarare behöver man i de flesta fall komplettera statistiskt material med kännedom om egna verksamheten, någon sorts erfarenhetsmässig insikt.

Här följer några omständigheter/utmaningar som man bör vara vaken för:
– Även om sökordet känns rätt för dig så kan man fundera på om det är allmänt känt, kanske bara är den med fackkompetens som känner till det specifika begreppet.
– Ett visst sökord kan generera mycket trafik och det kan kännas tilltalande att ligga på första sidan om Google har flera miljoner resultat på sökfrasen. Men är denna trafik och resultat något som representerar din målgrupp? För vilka sökord får jag bäst resultat med minsta insats, dvs högsta ROI?
– Snarlikt är problemet att många ord har fler betydelser. Om du jobbar med logotyper skulle man kunna tänka sig att en hel del sökningar görs på ordet ”Logga”. Här är dock problemet att ”logga” tex även används i betydelsen ”logga in”, och 6 av de 10 första resultaten på Google avser just en inloggningsfunktion. Mao får man en konkurrenssituation som är onödigt svår att hantera. Jämför även ”vett och etikett” med trycksaken etikett.
– För vissa branscher och verksamheter är svårigheten att det inte finns inarbetade begrepp / sökfraser med intressant sökvolym, i sällsynta fall kan det göra att man får välja andra vägar för att dra trafik, t.ex. banners på platser där man vet att målgruppen finns.
– Det är också intressant att identifiera hur många av konkurenterna på Topp-10 för ett visst sökord som ligger där pga att man optimerat sin sida. Här når man någon sorts mättnadstillstånd då första sidan bara kan innehålla 10 resultat. T.ex. hantverkare kan ofta lösa detta genom att hänga på en geografisk term, egentligen är målgruppen regional för de flesta hantverkare.
– Man måste förstås också se vilken kostnad det medför att nå ett resultat på de specifika sökorden. Enklare fraser kräver inte så mycket, medan svårare sökord kan kräva en hel del kontinuerliga insatser. Vikten av att ha en hemsida med ett levande innehåll som regelbundet uppdateras kan inte nog betonas. Att Google dessutom regelbundet uppdaterar sina algoritmerna för hur man indexerar en webbplats relevans för givna sökord gör att SEO inte är något man gör som en punktinsats och sedan lämnar därhän utan uppmärksamhet.
– Även syftet med optimeringen måste vägas in, ska optimeringen betalas av de orders som kommer in via en webbshopp har man en klar ram för projektet. En sökmotoroptimering bör ingå i en genomtänkt webbstrategi för att få avsedd effekt.
– Man behöver också inse att oftast kan man inte sökmotoroptimera för mer än 3 – 5 sökord / HTML-sida, kanske några fler om fraserna är besläktade och man har ett rikligt textinnehåll på varje sida. Ska man optimera för mer än 10 – 20 sökord för hela hemsidan måste man alltså han en lite större webbplats med rejält textinnehåll.
– När det gäller besläktade sökord bör man också testa och se hur Google hanterar singular / pluralformer samt vad som händer om man byter ordningsföljd i sökfraser.
– Hellre än att greppa hela listan med tjogtals sökord kanske det i de flesta fall är bättre att börja med cirka 5 – 10 sökord och se vad man kan åstadkomma med det och därefter utvidga. I själva konceptet för sökmotorer ligger långsiktighet, horisonten för dessa samarbeten bör vara åtminstone 6 månader och gärna minst 1 år.

Eftersom det är ganska många faktorer att väga in i ett SEO-projekt så kan det ofta kännas ganska överväldigande att veta hur man ska agera. Att det dessutom finns många SEO-aktörer på marknaden som alla hävdar sin förträfflighet gör det till en än större utmaning att lyckas med sin webbsatsning.

Sammanfattningsvis: Satsa hellre på färre än för många sökord och kom ihåg att en väl uppdaterad hemsida med ett levande innehåll är en nyckel till en lyckad sökmotoroptimering.