Webbtrender 2017

På Argonova har vi skrivit blogginlägg varje årsskifte sedan 2010 och vi märker hur vissa trender fortsätter vara riktigt heta år efter år samtidigt som nya fenomen fortsätter bryta mark.

Den viktigaste faktorn kanske ändå är att det som varit trender för några få större aktörer nu också börja nå fram till mindre och mellanstora företag som med hjälp av digitala strategier söker nya kunder och fler orders. Inför 2017 pekar vår trendspaning på 5 områden som särskilt intressanta och viktiga att följa för mindre och mellanstora företag, vi tvekar inte att påstå att det är på webben det händer.

1. Två nycklar så du syns i bruset?

Så länge du jobbar med mun-till-mun-metoden eller med befintliga kunder spelar ju detta inte så stor roll. Men så fort du tänker nykund så kommer ju frågan hur du ska nå ut och synas. Kalla samtal och canvas är ju inte det som ger det bästa resultatet i förhållande till insatsen.

När det gäller marknadsföring är den obönhörliga trenden att det blir svårare och svårare för företag att nå igenom bruset med sina aktiviteter. Tryckt media minskar i betydelse, på nätet är alternativen många och begreppet information-overload är en verklighet. Här vill vår trendspaning lyfta betydelsen av att ta fram en webbstrategi med två nycklar som krävs.

Kontext: En av nycklarna att synas i bruset är helt enkelt att finnas med i rätt sammanhang, där dina potentiella kunder befinner sig. På en föränderlig marknad håller det inte att bara fortsätta som man alltid gjort och i samma kanaler.
Kvalitet: Nyckel nummer två för att lyckas är helt enkelt att ha ett innehåll och budskap i sin marknadsföring som har rätt höjd och verkligen visar varför kunden ska välja dig jämfört alla konkurrenter som kan finnas.

Detta kan tyckas som självklara punkter, men när vi ser på de kundcase vi själva jobbar med och följer det som skrivs så är detta ändå en huvudpunkt att fokusera på. Många saknar fortfarande en grundläggande webbstrategi som en del i en större digital strategi.

2. Bra innehåll och video på rätt platser med kunden i fokus ger leads med kvalitet.

Innehållsmarknadsföring har varit en pågående trend under några år, det som nu händer är att man inte bara kan pumpa ut innehåll och tro att det räcker. Kvaliteten måste lyftas, främst genom svaret på frågorna, Var? Hur? Och för Vem?

Var?Återigen, leta efter viktiga kanaler där din målgrupp håller till och vilka möjligheter som finns där att jobba med marknadsföring, Sociala medier måste vara en del av alla digitala marknadsförares budget. För att hitta rätt kanal behöver du först svara på vad du vill få ut av din annonsering.

Hur? Dagens konsumenter är mer upplysta än någonsin förr, det fungerar inte längre att ha olika budskap i olika kanaler som print, webb, eller sociala medier. Trenden är att integrera olika delar i en sömlös kundupplevelse, alltifrån native advertising, till bilder, infographics, video tex på visuella platser som Snapchat och Instagram Stories.

För vem?Enkelt uttryckt, för den som är redo att bli din kund! I och med att fler och fler leads kommer in till ditt företag behöver du också bli duktigare på att sortera de bra från de sämre. Försök att kartlägga från vilka kanaler dina leads kommer och i synnerhet vilka kanaler leads kommer ifrån som leder till affärer. Hitta mönstren och återanvänd dessa så du kan använda dina resurser effektivt.

Grattis om du redan är igång på denna resa. Om du inte kommit ur startblocken så är förslaget att få med detta i marknadsplanen för 2017, kanske att börja med något inom video med fokus på att visa kundnytta eller bygga och stärka medvetenheten om ditt varumärke.

3. Trender Google 2017: regionalt sök, rankbrain, mobilt och https

Eftersom samtliga trendspaningar senaste åren pekar på Google som den viktigaste platsen för att nå ut till nya kunder måste vi få med några av de nya funktioner som är viktiga att förstå på Google inför 2017.

Regionalt & Lokalt Sök: Enligt Google har cirka en tredjedel av mobila sökningar ett lokalt syfte. Lokal SEO och lokala annonser fortsätter växa, särskilt tillsammans med det ökande antal sökningar i mobil. Jobba därför med att få till en bra och säljande profil i Google My Business.

Lokalt sök handlar ju helt enkelt om att resultatet styrs av vilken ort du är på när du gör sökningen, är du i Stockholm får du ett resultat i Haparanda ett annat. Söker du efter en rörmokare så kommer Google premiera de som är verksamma i din närhet. Detta innebär alltså en särskild utmaning för företag som finns på flera orter eller när du vill synas utanför din egen hemort.

Mobila index är det som gäller för bra placering på Google. I oktober meddelande Google att de kommer att separera sitt sökindex i ett desktop-index och ett mobil-index där det senare kommer att uppdateras snabbare. Detta innebär bla att webbplatser med en mobil version på sikt troligtvis inte kommer få sin huvudsajt indexerad fullt ut. Så nu om inte förr ta steget till en responsiv webbplats som funkar bra både på mobil och läsplatta.

RankBrain – Vad vill den som gör sökningen? RankBrain är ett system för maskininlärning som gör det möjligt för Google att bättre förstå intentionen i sökningar och skriven text på webben. Om RankBrain ser ett ord eller fras den inte förstår kan maskinen gissa betydelsen av ordet eller frasen. Det gör det möjligt för RankBrain att hantera ord den aldrig processat tidigare.

Detta medför att korta texter fokuserade på några nyckelord fungerar sämre i sökresultaten, fokusera istället på att ha bra och fylligt textinnehåll som visar på sammanhang. Så se över alla meta-markörer som H1, H2 alt-taggar på bilder. Använd kategorier och taggar, korslänka mellan texter som hänger ihop.

Https har blivit en rankingsignal för Google. Google har tydligt meddelat att det kommer att bli mycket viktigt att kryptera trafiken mellan webbläsare och webbserver med ett certifikat. Redan i januari 2017 kommer Googles webbläsare Chrome att markera sajter med inloggning eller betallösningar som osäkra om de inte har https.

Egentligen kan man förstås skriva en separat egen trendspaning om trenderna på Google för 2017, här händer ju nya saker hela tiden, men vi tycker ändå att dessa 4 delar är de som vi vill lyfta som webbtrender för Google 2017.

4. Trender e-handel : Produktinformation och betallösningar för mobilen

Här vill vi lyfta två viktiga trender för e-handel 2017.

Bättre mobila betallösningar. Som det verkar ligger trafiknivåerna på över 50% från mobiler för de flesta e-handelslösningar, men andelen orders ligger oftast bara runt 25%. Tveklöst är betallösningar en av hakarna som bromsar och gör att konverteringsgraden ligger betydligt lägre på mobiler än på desktop. Här är svårigheten att marknaden inte är helt mogen, det finns många olika lösningar men vad det verkar inte finnas något som räcker ända fram. Eftersom tex Apple Pay och Android Pay redan finns i vissa länder som ligger före med bättre lösningar redan nu, kan rådet här bli att avvakta något. Och i Sverige väntar vi ju på att Swish ska bli tillgängligt för e-handel.

Högre kvalitet när det gäller produktinformation. Produktinformation är en av de största framgångsfaktorerna för en lyckad handel oavsett affärsmodell. Enkelt uttryckt, bra bilder och texter säljer mer och lyfter dig över konkurrenterna. Målet med texterna ska vara att besvara alla de frågor en blivande kund kan tänkas vilja ha svar på, allt från enkelt produktinformation till tekniska detaljer, prestanda och service. (En del av denna trend är att också mindre verksamheter behöver börja kika på PIM-system för sin produktinformationshantering.)

5. Utveckla affärsmodeller som bygger på återkommande kunder, lär dig utnyttja den data de förser dig med

Det verkar att de affärsmodeller som inkluderar återkommande försäljning till samma kund har stora fördelar, i synnerhet om man kan bygga kundlojalitet och behålla kunden över tid. Lysande trender på detta område är tex skönhetsprodukter och mat till både djur och människor. Här krävs två saker:

Forma och utveckla affärsidéer som funkar mot befintliga kunder. Här är behovet att hitta sätt att förädla och paketera det du redan är duktig på så du når detta mål. Detta kräver en strategisk affärutveckling och modet att genomföra förändringar!

Marketing automation. Samlingsnamnet för den teknik som hjälper till att samla ihop information om dina kunder via webbplatsbesök, e-postadresser och sociala medier. Att mata in content, testa hur det konverterar och därefter optimera budskap kan förenklas genom marketing automation, även om det fortfarande kräver en manuell påläggning också

Så trendspaningen här är alltså att utveckla affärsmodeller och att jobba med paketering av tjänster och produkter som minskar beroende av nykundsförsäljning till förmån för kundlojalitet och återkommande försäljning till samma kund.

Slutsats:

Enkelt uttryckt kommer vi 2017 uppleva en fortsättning från tidigare på de starka trender som funnits under en tid med fokus kring Google, bra innehåll och behovet att avsätta resurser för en framgångsrik webbstrategi.

Samtidigt innebär alltid ett nytt år nya möjligheter för din digitala marknadsföring. Den digitala arenan förändras konstant och de som lyckas implementera relevanta trender i sin verksamhet kommer också vara de som tar marknadsandelar och når nya kunder.

Vill du öka dina marknadsandelar och nå ut till nya kunder?
Argonova Systems hjälper mindre och mellanstora företag att lyckas på nätet! Ta en kontakt så hjälper vi dig med en digital marknadsföringsstrategi som ligger i framkant!