2018 har börjat med stormsteg och med ett nytt år kommer också nya webbtrender. Digitala medier och webbdesign dominerar mer och mer i vårt samhälle, vilket kanske inte kommer som en överraskning för de flesta.
Något som däremot kan komma som en överraskning är hur webbdesigners klarar av att anta sig utmaningarna som kommer i samband med att skapa webbsidor som är användarvänliga, tydliga och innovativa som samtidigt är enhetlig med företagets grafiska profil och på detta även lösa att webbsidorna är anpassningsbara till alla tänkbara olika enheter och vara lika snygg oavsett var den ses. Därför har vi listat några av de sakerna du kan tänka på under 2018.
- Mobilen först & SEO
2017 kunde vi se att mobilanvändningen överträffade skrivbordsanvändningen. Detta innebär då att man 2018 behöver använda mobilfunktionen på ett helt nytt sätt. Idag surfar och handlar majoriteten av befolkningen genom sin smartphone. Under första halvan av 2018 kommer Google presentera sitt nya Mobile First Index. Det innebär att Google kommer lägga större vikt vid hur mobilvänliga webbsidorna prioriteras när sidorna rankas under Googlesökningar samtidigt som det blir viktigare med snabba laddningstider.
- Illustrationer
För att få med ett roligt element på webbsidan kan man ha illustrationer. De bör vara personliga, skräddarsydda utifrån varumärkets ton och på så sätt skapa en lekfull bild på webbsidan. Illustrationer kan också vara väldigt kraftfulla för att få mer abstrakta begrepp till levande liv.
Även om denna trenden är perfekt för företag som är energirika och roliga, kan den också hjälpa företag som är mer allvarligt inriktade att uppmärksammas. Oavsett vad företagets varumärkesidentitet är finns det sannolikt en illustrationsstil som passar den. Några webbsidor som anammat denna trenden är Dropbox och Atlassian.
- Skalbar Vektor Grafik (SVG)
SVG som filformat är inte något nytt, under 2018 kan du räkna med att detta kommer ta över de traditionella bildformaten så som JPG, PNG och GIF. SVGs är vektor bilder som är uppbyggda av banor istället för av pixlar som de andra bildformaten är. Detta gör att bilderna är oerhört skalbara, men ändå kan behålla bildkvaliteten, detta gör att de inte påverkar hastigheten på webbsidan när de animeras eftersom det inte krävs några HTTP-förfrågningar. Skalbar Vektor Grafik är avgörande för användare 2018 ska få kvalitativa multimediaupplevelser, så som 360-graders vyer, 3D-bilder och cinemographs.
- Säkerhet på webbplatser och appar
Under 2017 har säkerhet på webbsidor och i appar blivit ett rekordstort problem. Det handlar inte bara om vanliga dataintrång utan även om utpressningsvirus som Ransomware, vilket är tusen gånger värre då filerna på din dator krypteras och du tvingas betala en ”lösensumma” för att låsa upp dem. Det är inget du vill sträva efter att få sina besökare utsatta för.
Därför är det extra viktigt att du har en säker webbplats eller app och att dina besökare kan lita på den. Webbsidor vars länk börjar med ”https” är säkra då de innehar ett SSL-certifikat, vilket indikerar att de är säkra. Ur SEO-perspektiv är det också bra att ha en säker webbsida då Google gillar dessa.
I maj träder också nya GDPR i kraft som ersätter nuvarande personuppgiftslagen. Detta är något alla företag måste förhålla sig till, därför är det viktigt att vara förberedd. Vi har skrivit om vad GDPR innebär, det kan du läsa här.
- Broken grid-layout
Tidigare har det varit vanligast att webbsidor är uppbyggda efter ett rutnät på ett strukturerat sätt. 2018 blir det mer och mer trendigt med brutna rutnät. Detta innebär att layouten är mer asymmetrisk och inte att linjerna går på rad. Det går tydligt att se en ökning av webbsidor som inte följer traditionella rutmönsterbaserade strukturer och detta förväntas även att öka eftersom varumärken på så sätt skapar egna unika erfarenheter som skiljer sig från varandra. Bland annat Intercom använder broken grid-layout på sina webbsidor.
Slutsatsen för kommande året 2018 är alltså att det händer mycket och att det finns mycket saker att tänka på när det kommer till webben. Är det något du känner att du inte har full koll på eller behöver hjälp med din nya webbsida, tveka då inte att kontakta oss så hjälper vi dig.