Webbtrender inom webbstrategi 2014

De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt internetanvändande. Vi surfar när vi står i affären och vill jämföra priser, när vi väntar på bussen och i soffan samtidigt som vi tittar på kvällsnyheterna. Det påverkar till stor del vårt internetanvändade och de krav vi ställer på en webbplats. Nedan listar vi tre tydliga trender för webben år 2014.

Onepager

One Page-webbsidor blir allt vanligare och fler och fler företag väljer en One Page-design. OnePager är en webbplats där man inte har några undersidor. Istället sker navigationen genom att du scrollar igenom sidans olika delar. Designen är ofta av det mer kreativa slaget och informationen mer kortfattad och kärnfull. Det är inte mängden information som är viktig utan att den ska vara relevant.

För smarta mobiler och läsplattor är så kallade OnePager ofta en behaglig användarupplevelse då det är lättare att scrolla än klicka på en pekskärm. One page lösningar passar dessutom ofta bra som responsiv design.

Responsive Web design

Trenden att bygga en webbplats med responsive web design (RWD) fortsätter att öka även 2014. Med en responsiv design anpassar sig sidans innehåll efter storleken på skärmen oavsett om besökaren använder mobil, surfplatta eller dator. Eftersom en stor del av den breda massan använder mobila enheter mer och mer så är det viktigt att hänga med i utvecklingen. Ur ett framtidsperspektiv är det viktigt att uppfylla alla besökares önskemål och användbarhet oavsett vilken plattform de besöker sidan via.

Mät & analys i fokus

Intresset för att mäta och analysera besökarnas beteende och användande blir allt större. För att lyckas med sin webbstrategi är det viktigt att mäta resultat, utvärdera sökord och hitta nya. Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att mäta och analysera besökare.

Genom att jämföra statistik från olika tidsperioder med varandra kan man få en bra bild över hur projektet utvecklats under olika perioder, månader eller år. Ett gott råd är att även gå in och titta på vilka sidor som har gett mest trafik samt vilka sidor som konverterar bra och mindre bra för att sedan kunna satsa mer på de sidor som har en hög omvandlingsfrekvens.

Utvecklingen på webben går i ett rasande tempo och för att framtidssäkra sin webbplats och inte hamna på efterkälken är det viktigt att hela tiden hänga med i förändringar och anpassa sin webbsatsning efter besökarnas behov.