Marknadsföring i kristider – Slutsatser när vi lagt örat mot marken

marknadsföring på webben

I tider med kris, osäkerhet, oro och en vikande marknad är det inte enkelt att ta beslut om marknadsföring. Kommer det en återhämtning eller ligger en allvarlig lågkonjunktur framför oss? Vad ska jag göra för att min verksamhet ska överleva och klara sig igen om krisen? Hur kan jag hitta nya kunder i detta läge?

I det här blogginlägget har vi vaskat fram några tips och inspiration när det gäller digital marknadsföring baserat på vår erfarenhet och när vi lyssnat in hur olika kunder agerar nu i detta läge. Som vanligt är vår utgångspunkt marknadsföring med fokus på webben för små och medelstora företag. Under många år har vi jobbat vi med branding och varumärkesutveckling för startups. 

Vänta eller agera – Tålamod eller skjutglad?

Begreppet ”dealing with ambiguity” sätter fokus på den verklighet vi alla står inför, de flesta kristallkulor är ganska grumliga så det är mycket svårt att vara helt säker på vad som kommer härnäst. Men på något sätt måste man ändå vidare framåt, att bara passivt stå kvar på samma fläck är sällan lösningen. Det har alltid krävts mod att ta beslut, särskilt i ett läge som detta. Är rätt drag just nu att vänta in utvecklingen eller är det smarta att agera?

På ett djupare plan kan man fundera hur det egna varumärket förhåller sig till det som sker just nu. Vad är vår roll just nu? Inte bara hur vi kan överleva och skydda vår affär, utan också hur kan vi hjälpa samhället och ekonomin på bästa sätt? Kommunicera solidaritet, och håll kommunikationen verklighetsanpassad.

10 kontrollfrågor som hjälper dig att ta ut en riktning

Nedan frågor kan var en hjälp att analysera läget för att få fram ett beslutsunderlag på frågor som rör marknadsföring, kampanjer och säljaktiviteter.

1. Finns det en målgrupp som jag kan nå ut till och är de villiga att lägga orders?
2. Kan jag anpassa min verksamhet och erbjudande till den nya situation som nu råder?
3. Hur kan min kommunikation utformas på en sund hållbar nivå så den inte tystnar?
4. Lägg örat mot marken, hur är tonläget bland kunder och leverantörer?
5. Vad gör konkurrenterna, går det kanske öka synligheten till samma peng?
6. Är läget på marknaden helt kaotiskt eller kan man hitta signaler som antyder en trend att basera beslut på?
7. Var landar trenden och vad blir konsekvenserna om man drar ut tidslinjen 3, 6, 12 månader?
8. Den väg du funderar att gå, beror den mer på dina personlighetsdrag eller går den att förankra mer objektivt?
9. Var ligger den högre risken, att avvakta något eller om jag agerar och det visar sig vara fel beslut? Går det vänta med beslut?
10. Har jag en plan B eller plan C om mitt första val visar sig inte gå att genomföra?

Här kan man ställa många frågor, dessa ovan är några som kan hjälpa att ta ut en kurs vidare framåt. Samtidigt är ju förutsättningarna väldigt olika, några företag är alldeles nya medan andra har resurser att jobba vidare. Vissa branscher är också mer drabbade än andra.

Läs gärna också vårt tidigare blogginlägg Gas eller bromsa i lågkonjunktur?

Några reaktioner vi mött i dessa corona tider är intressanta

Här är några reaktioner vi de senaste veckorna stött på i nya projekt, leads och förfrågningar!
– Vi märker en vikande marknad och tar nya initiativ för att kompensera och få in nya kunder och orders.
– Vår bedömning är att vi nu möter en ny verklighet, det är inte lönt att vänta tills allt återgår till hur det var förut, den tiden kommer egentligen inte tillbaks, i vart fall inte på flera år.
– Vi har ett projekt vi velat köra i flera år som vi vet är bärkraftigt, nu äntligen har vi tid över för det. 
– Tiden som människor tillbringar online ökar, i Corona-tider är ju webben perfekt att jobba med.
– Just nu har vi tid över att fokusera på webben som halkat efter. 
– Vi vill inte utnyttja andras olycka, men eftersom konkurrenterna är försiktiga finns möjligheter att flytta fram positionerna. Nu är tid att planera för en ny verklighet, då ingår en stark digital närvaro. 
– Somliga väljer att sitta still och vänta och se, vi får vår del vill resa oss och hitta en lätt framåtlutad proaktiv attityd.
– Jämfört slutet på mars är det nu en tydlig ökning av antalet förfrågningar, man märker hur många börjar vakna till och vill nå ut på nytt. 

Covid-19 / corona tvingar fram en mer kreativ marknadsföring

Det är riktigt otäckt att inte veta vad som väntar runt hörnet. Många har också drabbats illa. Samtidigt kommer en hel del frågor om marknadsföring i tider som dessa och vår bedömning är att det finns vägar att nå ut, i synnerhet inom webbstrategi, inbound marketing och sociala medier. De digitala kanalerna är ju per definition inte baserade på fysiska möten.      

Utan att ta onödiga risker väljer vi att hellre hissa seglen i stormen än att söka skydd i hamnen! Hur gör du när det är kris?   

Besök vår sida för att läsa mer om hur vi kan hjälpa ditt företag med marknadsföring!