Webbtrender 2019

webbtrender

Som vanligt trendspanar vi utifrån vårt eget perspektiv och vår målgrupp mindre och medelstora företag. Informationsflödet ökar och här är målet att peka på webbtrender att ha koll på om du vill synas i bruset!

Vi tittar på webbtrender utifrån tre perspektiv:
– Konjunktur, är det dags för en lågkonjunktur? I så fall, vad är bästa strategi?
– Ökad mognad i satsningarna på webbmarknadsföring!
– Teknik & designtrender som ligger i tiden just nu.

I två fördjupande artiklar tittar vi dels närmare på några strategier inför en kommande lågkonjunktur och dels en mer nördig artikel om SEO-trender och Googles Rankbrain.

Marknadsföring inför en stundande lågkonjunktur

Många är de nyheter senaste månaderna som talar om en kommande lågkonjunktur baserat på mer än 10 år av stigande börser och en god och gynnsam ekonomisk utveckling. Man ser också avmattningen på bostadspriser och minskningen i byggsektorn som indikationer.

När vi minns tillbaka på händelserna 2008 – 2010 är slutsatsen att webbmarknadsföringen vid det tillfället snarare tog nästa steg framåt med en ökning av företagens resurser. Varför det? Helt enkelt därför att man fick ett sparkrav där man tydligare behövde koppla sin budget till ett utfall och resultat. Det dög inte att använda tid och pengar till höger och vänster med enbart en luddig koppling till stärkt varumärke. 

Här är tre fördelar med webbmarknadsföring 1, den är mätbar vilket innebär att du enklare kan visa vad den gett och 2, den är förhållandevis billig att driva och 3, den går förhållandevis enkelt att inrikta mot målgruppen. 

Här finns ju också en psykologisk aspekt. Målar man med mörka färger blir det inte mycket till framtidstro. Det gäller det att inspirera sina säljare och medarbetare att arbeta hårdare, våga tro på framgång och stötta dem. Rätt satsningar framåt som skapar fler leads och möjligheter att nå nya kundgrupper via webbmarknadsföring är vår erfarenhet att många företag snarare kan ta nästa steg framåt trots en hotande lågkonjunktur.

Flera studier visar hur man i en lågkonjunktur har enklare att bygga varumärke och bygga en plattform, läs vår fördjupade analys med förslag här.

Marknaden är mogen för nästa steg inom webbmarknadsföring

På en mer mogen marknad har behoven förändrats när det gäller marknadsföringen på nätet. För en handfull år sedan var det självklart med en hemsida som skulle vara mobilanpassad, men där stannade man. Även om vi arbetat med sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring sedan 2003 så har det stora genomslaget dröjt. Men nu på senare år är det en självklarhet att inkludera sökmotoroptimering och sociala medier i budgeten för sin webbnärvaro. 

Det innebär att vi nu möter nya frågor från vår målgrupp. Också mindre verksamheter efterfrågar kvalificerad webbanalys med behov att jämföra konverteringskostnad från olika kanaler. Man behöver en publiceringsplan och smarta sätt att producera innehåll utan alltför stora resurser. Samtidigt förändras förutsättningarna på både Google och Facebook vilket gör att man behöver vara påläst och hitta nya vägar att nå ut med sitt erbjudande.

På Argonova Systems gillar vi denna utveckling starkt och det är få saker som ger en starkare kick än när vi lyckas hjälpa mindre och medelstora företag i sin satsning framåt.

Teknik & designtrender som ligger i tiden just nu

 Här har vi gjort det enkelt för oss och listar bara några konkreta trender för 2019. Vissa av dessa är liknande som varit under de senaste åren. Vi tar med dem för de är viktiga att förhålla sig till om man arbetar aktivt med sin webb för att nå ut till nya kunder.

1. Avskalad minimalistisk design har gällt några år.
– Designtrenderna kretsar kring begrepp som Mobile first, flatdesign och inte så mycket inramat.
– Fokus ligger på UX med enkel navigation och snabba svarstider helst runt 3 sekunder.
– Några detaljer som ändå lyfter är tex videobackground, micro-animations.

2. Visuellt innehåll är det som bär
– Mer och mer ser man 3d, Video, mycket färg och symboler.
– Använd eget bildmaterial, stockfotos med perfekta människor i kavaj har aldrig funkat för att lyfta ett varumärke och gör inte det 2019 heller!

3. Google Analytics, Google Tag Manager & Facebook pixeln
– Webbanalys även för mindre verksamheter. Man efterfrågar enkla och tydliga nyckeltal / KPIer som hjälper att ta beslut för en optimerad och kostnadseffektiv marknadsföring.

4. Varumärket är mer än bara dina produkter eller tjänster
– Knyt ditt varumärke till värderingar du står för! Kommunicera dessa värderingar! Visa att du tar ställning!

5. SEO & Innehållsmarknadsföring är starkare än nånsin förr
– Jobba med kvalitet så får du ett innehåll som slår igenom i bruset!

6. Facebook ett fenomen under förändring
– Med nya förutsättningar att synas och nå ut med inlägg är det många som måste se över lönsamheten i satsningarna i denna plattform.

7. Trodde du GDPR var klart 25/5 2018?
– Svaret är nej, här krävs löpande åtgärd och ett systematiskt arbete.

Slutsats: webbtrender 2019 – att synas i bruset

Vi instämmer i formuleringen ”2019 handlar om att ta sig igenom bruset” informationsflödet ökar och förmågan att slå igenom och nå ut är ofta det som skiljer ut verksamheter som är lönsamma och stabila.

Ta en kontakt så hjälper vi dig lyfta er verksamhet och hur en stark webbstrategi kan bidra till fler leads samt nya kunder och orders.